Grootste boogconstructie ter wereld is blikvanger Wembley | Technisch Weekblad
Nieuws

Grootste boogconstructie ter wereld is blikvanger Wembley

Ondanks diverse constructieproblemen tijdens de bouw en een langdurige staking lijkt het nieuwe Wembley stadion toch nog op tijd gereed te komen voor de Engelse bekerfinale in april 2006. Intussen is het Nederlandse Hollandia druk bezig met de voltooiing van de staalconstructie.

Londen Sinds september 2004 zijn de diverse bouwpartijen onder leiding van hoofdaannemer Multiplex uit Australië bezig met een inhaalslag om de opgelopen vertraging bij de bouw van het nieuwe Wembley stadion in te lopen. Die vertraging ontstond vooral begin 2004, toen Multiplex het Britse staalconstructiebedrijf Cleveland Bridge aan de kant zette wegens de problemen met het opvijzelen van de 133 hoge en 315 meter lange boogconstructie.

Tijdens dat opvijzelen ontstond schade aan de fundering, waardoor de bouw enkele weken stil lag. Cleve land Brigde werd aan de kant gezet ten gunstige van Hollandia uit Krimpen aan den IJssel, dat de resterende staalconstructies voor de tribunes en het dak zal voltooien. De overname van 250 personeelsleden van Cleveland Bridge ging met de nodige problemen, omdat Hollandia weigerde hun arbeidsvoorwaarden over te nemen. Dit leidde tot een staking van de bouwvakkers. Pas in september 2004 kwamen het Nederlandse bedrijf en de Britse vakbonden tot een akkoord, en ging het perso neel weer aan de slag.

Het nieuwe Wembley, waarvan de bouw in oktober 2002 begon, vergt een investering van ongeveer 1,1 miljard euro. De voetbaltempel biedt plaats aan 90.000 toeschouwers. Nadat in september 2002 het oude stadion uit 1923 met zijn karakteristieke torens was afgebroken, startte de aanleg van de betonnen funderingen. Vanaf 2003 begon Cleve land Bridge met het opbouwen van de 315 meter lange de 133 meter hoge boogconstructie, die 1650 ton weegt.

Vol trots melden de Britten dat het om de grootste staalconstructie uit één stuk ter wereld gaat. De boogconstructie draagt het volledige gewicht van de noodtribune en zestig procent van zuidtribune en het beweegbare dak. Dit dak zorgt ervoor dat alle toeschouwers droog kunnen zitten en dat het veld voldoende zonlicht krijgt. Voordeel van de boogconstructie is dat de toeschouwers geen last hebben van ondersteunende kolommen in het stadion. Het opvijzelen van de boogconstructie was trouwens een heidens karwei, dat in vier stappen moest geschieden. Speciale constructies met dikke staalkabels hielden de boog overeind totdat hij aan de dakconstructie was bevestigd.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW