Het schip van het jaar is... een elektrische veerboot | Technisch Weekblad
Nieuws
Op 9 juli werd de eerste NZK 100 gedoopt, inmiddels vaart de pont en is ook de NZK 101 te water gelaten.

Het schip van het jaar is... een elektrische veerboot

redactie | vrijdag 17 september 2021
Milieu & Duurzaamheid, Maritiem & Offshore

De jury van de Maritime Award: KNVTS Ship of the Year 2021 heeft drie volledig elektrische veerboten genomineerd. Twee van de genomineerde schepen zijn gebouwd door Holland Shipyards Group en de derde door Damen Shipyards. De prijs wordt uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala op 1 november in De Doelen in Rotterdam.

Holland Shipyards NZK 100

De NZK-100 is het eerste veerpont uit een serie van vijf, speciaal ontworpen voor het GVB voor het onderhouden van de verbinding tussen de noord- en zuidkant van het Noordzeekanaal. De veerpont heeft een capaciteit van 20 auto’s en maximaal 400 passagiers. De overtocht duurt maar een paar minuten, ook het aanmeren/laden/lossen duurt maar enkele minuten. De voortstuwingstrein is volledig elektrisch, waarbij de benodigde energie geleverd wordt door accu’s, die één keer per retourtrip worden geladen op de noordzijde van het kanaal. Ook zijn er twee dieselgeneratorsets geplaatst, die het van  de accu’s overnemen als de weersomstandigheden te slecht worden of als er een andere, veel langere route wordt gevaren.

Damen ferry Bryggen

De veerboot Bryggen (foto: Damen Shipyards) is een innovatief ontwerp, volledig elektrisch, milieuvriendelijk, efficiënt in bedrijf en economisch levensvatbaar en kan 80 personen vervoeren. De duurzame kwalificaties van het schip worden gedreven door een serie van innovatieve digitale scheepsbouwtechnieken, inclusief metingen op afstand, want in het schip is een netwerk van sensoren geplaatst. Hierdoor wordt een beter rendement verkregen en een reductie van de uitvaltijd voor onderhoud. Het laadsysteem bestaat uit een innovatief automatisch aanmeersysteem wat een veilige verbinding tussen het schip en het oplaadsysteem aan de wal tot stand brengt.

Holland Shipyards Düsternbrook

Het voetveer Düsternbrook (foto: Holland Shipyards Group) is ontworpen en gebouwd voor het havengebied van Kiel in opdracht van SFK. Het schip kan 140 passagiers en 60 fietsen vervoeren. Een belangrijk criterium is dat de veerpont emissieloos moet kunnen varen gedurende 10 uur per dag. Het schip is geoptimaliseerd voor een snelheid van maximaal 8 knopen, omdat voor het grootste gedeelte van het vaartraject een maximale snelheid van 5 knopen geldt.