IAA: TomTom wil hoofdrol zelfrijdende auto | Technisch Weekblad
Nieuws
Mercedes-Benz F015 concept car tijdens de IAA. In deze zelfrijdende auto kunnen de stoelen naar elkaar toe worden gedraaid

IAA: TomTom wil hoofdrol zelfrijdende auto

  • IAA in teken digitalisering
  • ‘Alle auto’s connected’

Tijdens de traditionele Volkswagen Group Night voor de pers, voorafgaand aan de IAA van Frankfurt, meldde topman Martin Winterkorn dat Europa’s grootste automobielconcern  deze week ook heel anders in het nieuws  ‘bezig is om zichzelf opnieuw uit te vinden’. Zo zal het concern voor 2020 nog eens twintig elektrische en plug-in hybride auto’s introduceren

Ook op het gebied van de digitalisering en geautomatiseerd rijden geeft men vol gas. ‘Al onze auto’s worden connected. Als rijdende smartphones’, vertelde Winterkorn. Samen met de ontwikkelingschefs van Audi en Porsche, beide onderdeel van VW, schetst hij een intrigerende toekomst voor elektromobiliteit. Beide merken zullen – waarschijnlijk al binnen twee à drie jaar – elektrische auto’s lanceren met een bereik van 500 km.

In een kwartier opladen

In Frankfurt toonde men de al eerder aangekondigde Audi e-tron quattro en als verrassing – zelfs voor veel eigen mensen – de elektrische Porsche Mission E vierpersoons supersportwagen. Details zijn schaars, maar vermoedelijk is daarvoor in samenwerking met Sanyo en Panasonic nieuwe batterijtechnologie ontwikkeld. Audi’s technische topman Ulrich Hackenberg vertelde aan de vooravond van de IAA dat het 800 V-batterijsysteem (het dubbele van wat nu gangbaar is) in een kwartier voor 80 % kan worden geladen. Daarvoor is achter een extra klepje een nieuwe 800 V laadaansluiting aanwezig. Lees: er is nieuwe infrastructuur vereist. Vertaald naar het gebruik in meer gangbare automodellen kan dat een doorbraak van massa-elektromobiliteit betekenen.

Geautomatiseerd rijden staat hoog op de agenda, zo ook op de IAA. Daarin kan TomTom een hoofdrol gaan spelen. Tijdens de IAA presenteerde het Nederlandse bedrijf de HAD Map voor de Duitse snelwegen, een soort extreem gedetailleerde digitale wegenkaart met gegevens over hoogte, belijning, wegmeubilair, etc. Andere landen volgen, zegt TomTom.

Combinatie vereist

Daarnaast is er RoadDNA, dat 3d wegpatronen omzet in een platte 2d weergave waarmee de auto zonder enorme reken- en opslagcapaciteit in staat is zijn exacte positie op de weg te bepalen. Alleen kaart- of sensorinformatie is niet voldoende voor geautomatiseerd rijden; er is een combinatie vereist, stelt Jan-Maarten de Vries van TomTom Automotive. ‘Zelfrijdende auto’s vragen om nieuwe oplossingen. Daarvoor heb je onder andere gedetailleerde informatie nodig die ook realtime wordt geactualiseerd met informatie uit rijdende navigatiesystemen, smartphones en fleet-systemen.’ Het is nieuwe techniek, die TomTom vermarkt onder de naam TomTom Traffic. De voortekenen zijn goed, aldus De Vries: ‘We hebben alleen dit jaar al 250 miljoen aan orders uit de autowereld.’

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!