Ingenieursbureaus strijden om ‘baggerweg’ | Technisch Weekblad
Nieuws

Ingenieursbureaus strijden om ‘baggerweg’

Diverse ingenieursbureaus zijn nog in de race voor ‘De reinigende weg’. De winnaar van deze prijsvraag mag in 2005 aantonen dat het mogelijk is om langs snelwegen vervuilde baggerspecie te reinigen.

Rotterdam – Het is weliswaar geen Idols-verkiezing maar ook ‘De reinigende weg’ nadert de finale. Een vakjury onder leiding van prof. dr. Ch.F. Hendriks, hoogleraar materiaalkunde en duurzaam bouwen aan de TU Delft, heeft vier consortia geselecteerd die mogen doorgaan naar de volgende ronde van deze prijsvraag. Doel is om via een proefproject te laten zien dat het mogelijk is nabij snelwegen vervuilde baggerspecie te reinigen. Het project maakt onderdeel uit van het innovatieprogramma ‘Wegen naar de Toekomst’ van Rijkswaterstaat.

In december 2003 startte de prijsvraag, waarin Rijkswaterstaat bedrijven en onderzoeksinstituten opriep om nieuwe methoden te bedenken voor de verwerking van vervuilde baggerspecie. Hiermee hoopt Rijkswaterstaat een oplossing te vinden voor de enorme berg die op ons afkomt. Schattingen gaan uit van 100 miljoen m3 in de komende tien jaar. Er kwamen ruim twintig projectvoorstellen binnen, waarvan er vier doorgaan naar de ontwerpfase. Sluitingstermijn hiervoor is 16 juli. Hierna kiest de jury een winnaar, die tussen september en maart 2005 een proef met deze technologie mag uitvoeren. Dat demonstratieproject bestaat uit het reinigen van 500 tot 6000 m3 baggerslib. Waar dat is, zal afhangen van de locaties die de regionale directies van Rijkswaterstaat aanbieden.

In de race zijn nog de consortia van de ‘Baggerspeciematras’, ‘Baggerwegwerken’, ‘Langs de duurza me weg’ en het Sawasysteem. De baggerspeciematras is een voorstel van GeoDelft en Boskalis om de verontreinigingen te verplaatsen naar moerasgebieden. ‘Baggerwegwerken’ (Bam Infra/Multiconsult, Hak Milieutechniek, DHV, Van Oord en Wageningen Universiteit en Researchcentrum) bestaat uit het gelijktijdig aanpakken van zware metalen èn het stimuleren van biodegratie. Het derde voorstel is van Dura Vermeer en de ingenieursbureaus Advin West en Intron. Hierbij draait om fytoremediatie, waarbij planten de verontreinigingen binden. Dit moet gebeuren in een sloot die met folie wordt afgedekt. Het vierde idee is het Sawa-systeem van Tauw en Reed Infra. Dit is een insitu reiniging langs de snelweg, waarbij zout de zware metalen verdringt.

 

www.reinigendeweg.nl

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW