KIVI start platform voor technische hulp tijdens coronacrisis | Technisch Weekblad
Nieuws

KIVI start platform voor technische hulp tijdens coronacrisis

Door het coronavirus is het werk in veel sectoren drastisch afgenomen terwijl de medische sector juist overuren draait. Daardoor kunnen er tekorten ontstaan aan producten, maar ook aan (nieuwe) technische toepassingen. Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) is daarom een platform gestart waar hulpvragen gekoppeld kunnen worden aan KIVI-leden en andere technische expert die zich aanmelden.

‘Het gaat niet alleen om de medische sector maar ook om andere vitale diensten die in de problemen kunnen raken door de coronacrisis’, zegt Jan Wind, lid van het KIVI-hoofdbestuur. Mogelijk zijn die gebaat met technische ondersteuning.

Een bijkomstigheid is dat een aantal ingenieurs nu thuis zit en de vraag naar hun diensten plots is afgenomen. ‘Neem bijvoorbeeld twee jong ingenieurs die zich aanmeldden. Zij zijn vier jaar geleden afgestudeerd en nu bezig zijn met hun promotie’, vertelt Wind. ‘Daarvoor zouden ze een half jaar naar de VS gaan, maar hun vliegtuig ging niet meer. Zij hebben nu dus tijd en willen graag helpen. Dat soort mensen kunnen mogelijk bijdragen aan het vinden van oplossingen voor moeilijke vragen die door de coronacrisis opduiken.’

Er is nu bijvoorbeeld een snel toenemende vraag naar beademingsapparatuur en technische experts met de juiste specifieke kennis zouden kunnen helpen om dergelijke producten in korte tijd in elkaar te zetten.

Advies, inzet en middelen

‘Het gaat ons zowel om mensen die (indien nodig online) advies kunnen geven, als mensen die inzet of middelen kunnen bijdragen’, zegt Wind. ‘Een van de eerste die zich aanmeldde kan bijvoorbeeld steriele producten 3D-printen. Dat komt vast ergens van pas.’

Inmiddels zijn er 200 ingenieurs die willen helpen. De eerste hulpaanvragen zijn ook al binnen. Een van de vragen die binnenkwam gaat over het ontwerpen van koperen plaatjes voor liftknopjes in een ziekenhuis. Daarop zou het virus relatief snel doodgaan, waardoor het zich minder kan verspreiden.

Er zijn ruim 80 coördinatoren, waaronder mensen van de medische technologie afdeling, die de aanvragen bekijken en uitzoeken of er in de poule van expert iemand is ermee aan de slag kan. Wind: ‘Dat loopt nu goed. We zijn er klaar voor om meer hulpaanvragen aan aangemelde experts te koppelen.’

Meelhelpen of een hulpaanvraag indienen? Ga naar: kivi.nl/corona

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW