Kort nieuws uit Duitsland | Technisch Weekblad
Nieuws

Kort nieuws uit Duitsland

  • Brainscales
  • Ingenieursinkomens
  • Meer gasleidingen
  • 25 jaar passiefhuis
  • Elektrische postkoets 

Onderzoekers van de Universität Heidelberg hebben in het kader van het Human Brain Project een elektronisch versimpeld model gemaakt van het menselijk brein. Het bestaat uit vier miljoen neuronen verbonden door een miljard synapsen.

Elke kunstmatige neuron bestaat uit een condensator met een parallel geschakelde weerstand. De complete neuronale computer (‘Brainscales’) is opgebouwd op twintig silicium wafers. Hiermee zijn leerprocessen waar een mens een dag over doet in honderd seconden te simuleren.

Duitse ingenieurs verdienden in 2015 het meest bij hele grote bedrijven gevestigd in de belangrijke economische centra van Duitsland. Een manager van een technische afdeling bij een autobouwer kan daar wel € 95.000 per jaar innen, zo blijkt uit de jaarlijkse inkomensenquête van vacaturesite ingenieurkarriere.de. De auto-industrie, machinebouw en chemie betalen het meest, de bouw en ingenieursbureaus het slechtst. Startende ingenieurs beginnen met gemiddeld 45.500 euro jaarlijks, 1,1% meer dan een jaar eerder.

Mits de verdubbeling van de Nordstreampijpleiding – tussen Rusland en Duitsland door de Oostzee – doorgaat, willen de Duitse gastransporteurs tot 2026 investeringen ter hoogte van € 4,4 miljard plegen in uitbreiding van het landelijke aardgastransportnet. Dat staat in het Netzentwicklungsplan Gas 2016 van twaalf Duitse gastransporteurs, waaronder Gasunie Deutschland. Dat net is 40.000 km lang, met uitbreiding komt daar 800 km bij. Duitsland wordt geconfronteerd met afnemende gasproductie in zowel eigen land als Nederland, en moet daarom gas van elders importeren.

In 1991 betrokken bewoners het wereldwijd eerste passiefhuis in Darmstadt. 25 Jaar later blijkt het nog steeds 90 % op verwarmingsenergie te besparen. De warmtevraag bedraagt stabiel 9 kWh/m² per jaar, minder dan een tiende van het gemiddelde verbruik van overeenkomstige Duitse woningen. Destijds moesten diverse onderdelen van het huis met de hand worden gemaakt. Tegenwoordig worden driedubbele ramen en luchtverversingsinstallaties met warmteterugwinning in serie geproduceerd. Daardoor zijn de meerkosten van energiezuinige woningen sterk gedaald.

De Deutsche Post wil dit jaar 2.000 elektrische bestelwagens aanschaffen. Dit betreft de Streetscooter Work, een auto van het bedrijf Streetscooter in Aken, sinds 2014 eigendom van Deutsche Post. De Work heeft een maximum snelheid van 80 km/h, een gewicht van 1.495 kg en mag met maximaal laadvermogen van 650 kg. De actieradius bedraagt 50-80 km. Deutsche Post wil op termijn alle 30.000 bestelauto’s door elektrische vervangen. Streetscooter is een spinoff van de RWTH Aachen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!