Kort nieuws uit Duitsland | Technisch Weekblad
Nieuws

Kort nieuws uit Duitsland

  • 'Reinhitsgebot'
  • ICE 25 jaar
  • Batterijonderzoek
  • Elektrische step
  • membraanfilterinstallatie

Mede dankzij het ‘Reinheitsgebot’, dat hoge eisen stelt aan de samenstelling van bier en dat dit jaar vijfhonderd jaar oud is, heeft Duitsland een bloeiende biereconomie opgebouwd. Het land telt 1.350 brouwerijen met 27.000 man personeel. Die produceren jaarlijks 9,5 miljard l bier, waarvan 1,5 miljard l wordt geëxporteerd (ruim 11 % naar Nederland). Universiteiten en hogescholen leiden brouwmeesters en dranktechnologen op; daar vindt ook onderzoek en ontwikkeling plaats. Toeleveranciers van brouwerijen, waaronder installatiebouwers en producenten van brouwketels, exporteren hun producten over de hele wereld.

De ICE (InterCity Express) bestaat 25 jaar. Op 29 mei 1991 reden de eerste supersnelle treinen in Duitsland. Inmiddels staan er drie generaties ICE’s op het spoor, vanaf de derde lichting met ‘gedistribueerde motor’ waarbij elke tweede wagen wordt aangedreven. Siemens bouwt momenteel de vierde generatie ICE’s. In het ontwerp is de nadruk gelegd op betere klimaattechniek (een zwak punt van voorgangers), meer comfort en een robuust informatiesysteem, maar hij is minder snel dan voorgangers (250 in plaats van 300 km/h). Als alle bestelde vierde generatie ICE’s zijn afgeleverd, beschikt Deutsche Bahn over totaal 330 supersnelle treinstellen.

Het VDE-Institut in Offenbach en het onderzoekscentrum Meet (Münster Elektrochemical Energy Technology, onderdeel van de Wilhelms Universität Münster) gaan samenwerken op het gebied van batterijonderzoek. ‘Meet’ doet onderzoek aan materialen voor batterijen, vanaf de productie tot en met het testen van accucellen. Het test- en certificeringscentrum van VDE test complete batterijen. De resultaten daarvan kunnen weer worden gebruikt in het onderzoek in Münster.

Een elektrische step voor de autoforens om van parkeergarage naar kantoor te geraken. De Kumpan Electric 1950 heeft een topsnelheid van 25 km/h en vervoert een persoon tot 100 kg over een actieradius van 40 km. De op de achteras geplaatste wielnaafmotor ondersteunt de tredbeweging van de berijder. De 8,8 Ah lithium-ion accu laadt in 2,5 uur volledig op. De opvouwbare Kumpan Electric 1950 is er in twee versies, waarbij de duurste € 1.799 kost en onder andere verlichting heeft.

Een membraanfilterinstallatie (zie foto) die drinkwater maakt uit zeewater, met afvalwarmte van de scheepsmotoren als energiebron. Dit systeem wordt momenteel beproefd tijdens de vaart van het containerschip MSC Texas van Hamburg naar India. Het is in vier jaar ontwikkeld door onderzoekers van de TU Hamburg en filterproducent Mahle en heeft een capaciteit van 6.000 l/dag. Het systeem werkt bij 60 °C, en zonder verdamping en drukverhoging zoals bij conventionele ontziltingsinstallaties.