Nieuws

Kunststof buisleiding voor waterstof

Karin Broer | dinsdag 7 november 2017

Groningen Seaports is begonnen met de aanleg van een innovatieve kunststoffen waterstof­leiding op het terrein van het Chemie Park in Delfzijl. De leiding verbindt de 200 m tussen Akzo Nobel en het nog te verrijzen waterstoftankstation van Pitpoint.

Waterstof wordt gewoonlijk door stalen leidingen vervoerd. Kunststof lijkt niet geschikt, want de kans bestaat dat het kleinste molecuul door de wanden treedt. Een onderzoeksteam van Groningen Seaports bedacht een leiding van bestaand kunststof materiaal die wel bestand was. In 2016 werd bij KIWA het materiaal getest en bleek dit toepasbaar voor waterstoftransport. Details over de kunststof wil Herbert Colmer, programmamanager bij Groningen Seaports, nog niet kwijt. Groningen Seaports is bezig de patenteerbaarheid te onderzoeken.

De zoektocht naar ander materiaal kwam op gang toen de businesscase voor het waterstoftankstation in Delfzijl lastig rond te krijgen bleek. Groningen Seaports boog zich over het transportgedeelte van Akzo Nobel, waar de waterstof als bijproduct bij de chloorproductie vrijkomt, naar het tankstation 200 m verderop. Een stalen leiding moet in secties van 6 m aan elkaar gelast worden en heeft, zeker in het zoute waddenklimaat, corrosiebescherming nodig. Colmer: ‘Met dit materiaal kunnen we de kosten van aanleg met de helft naar beneden brengen, ook onderhoud kan de helft goedkoper. De kunststof buisleiding wordt op een rol aangeleverd en kan in een keer in de volledige lengte van 200 m worden aangelegd.’