Nieuws

Kunststof van heupprotheses in stormvloedkering

Benno Boeters | vrijdag 23 april 2004

Haarlem – Na het bolscharnier van de Maeslantkering op de zuidoever van de Nieuwe Waterweg, is komende maand die op de noordoever aan de beurt voor onderhoud. Ook hier krijgt de binnenkant van de kom het uiterlijk van een poffertjespan. Rijkswaterstaat gaat de laklaag, die sinds de ingebruikname in 1995 moest zorgen voor zo min mogelijk wrijving, vervangen door kunststof schijven die nog beter glijden.

Elk bolscharnier aan het begin van de reusachtige armen van de kering weegt 680 ton, heeft een doorsnede van tien meter en kan bij sluiting een waterdruk van 35.000 ton weerstaan. De kom van het scharnier bestaat uit een grote achterstoel, een kleine voorstoel en acht kleine onderstoelen.

Bij sluiting van de kering – bij hoogwater – zakt de bol in de kom op de onderstoelen. Het gewicht van het scharnier plus een deel van de vakwerkarmen oefenen een druk uit op de onderkant van 4500 ton.

In de kom gaan technici 478 platte schijven uitfrezen of ‘kotteren’. Daarin plaatst men de pads van ultra high molecular weight polyethyleen, een kunststof met een zeer lage wrijvingscoëfficiënt. Hetzelfde materiaal passen medici toe in heupprotheses en het wordt ook gebruikt bij brugopleggingen. De witte schijf is ingeklemd in een ring van koolstofvezel die moet voorkomen dat de kunststof onder grote druk kan uitvloeien.

Met het aanbrengen van een nieuwe verflaag wil Rijkswaterstaat in augustus de onderhoudsbeurt afsluiten. Dat is dan ruim op tijd voordat in het najaar de kans op storm op zee toeneemt.

De Maeslantkering gaat dicht als het waterpeil in de monding naar verwachting meer dan drie meter boven NAP bedraagt. Dat is overigens sinds de ingebruikname in 1995 nog niet voorgekomen.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW