Kunststofperron wint Railtech innovatieprijs | Technisch Weekblad
Nieuws

Kunststofperron wint Railtech innovatieprijs

Rosmalen – Tijdens de vakbeurs Railtech heeft het bedrijf Compa Tech in Rosmalen de innovatieprijs gewonnen. Het bedrijf, dat civieltechnische producten ontwikkelt, krijgt de onderscheiding voor het product Comparon; een module met eps-kern om spoorwegperrons te verlengen. Het systeem is inmiddels op acht Nederlandse stations toegepast, waarvan Heemstede-Aerdenhout het meest recente project is. Hier heeft Compa Tech twee perrons verlengd met 75 meter.

Volgens directeur A. Sennef is het belangrijkste voordeel van Comparon ten opzichte van de huidige betonnen keerwanden dat de bouw vier maal sneller gaat. Door het lage gewicht is er geen zwaar materieel nodig voor de opbouw en montage. Ook heeft de constructie nauwelijks last van zettingen in slappe bodems. Het is dan ook niet verwonderlijk dat onder andere op de stations Bodegraven en Gouda-Goverwelle het systeem al is toegepast. Comparon bestaat uit prefab-modulen van uiteenlopende afmetingen, afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse. De fundering en de kern bestaan uit EPS (‘piepschuim’) dat aan de spoorzijde wordt afgedekt met een cementgebonden vezelplaat. Deze wand beschemt de constructie onder andere tegen opspattend grind. Op deze kern komt een LPDE-folie. Daarop komt weer een zandlaag van 30 cm met uiteindelijk de tegelbestrating. Compa Tech is rond 1999 begonnen met de ontwikkeling na gesprekken met ProRail. Door de komst van langere treinen moet de railinfrabeheerder veel perrons verlengen. Vanwege de goede ervaringen in de wegenbouw, koos het bedrijf voor een eps-constructie.