Lancering Ariane-5 vanaf de eerste seconde spannend | Technisch Weekblad
Nieuws

Lancering Ariane-5 vanaf de eerste seconde spannend

Mark Plekker | donderdag 10 februari 2005
Wiskunde & Fysica, Vervoer & Logistiek

Vandaag moeten, vanaf de eerste seconde, de Nederlandse ontsteker in de Ariane-5-motoren het werk doen. In de laatste seconden van de missie wordt de Nederlandse klotssatelliet in positie gebracht. Ariane-5 vlucht 164 heeft een duidelijk Nederlands tintje.

Haarlem – Vrijdag 11 februari is een belangrijk dag voor de Europese ruimtevaart. De Ariane-5ECA vlucht 164 moet laten zien dat het oude continent nog meetelt als het gaat om ruimtereizen. Een nieuwe motor met nieuwe stuwtrechter moet de raket op koers houden. De lancering van de opgevoerde versie van de Ariane-5, die in december 2002 tijdens een ‘testvlucht’ luttele minuten na de lancering uit koers raakte en werd opgeblazen, wordt door ingenieurs van Dutch Space, Esa, Stork en NLR van seconde tot seconde gevolgd. Gaat de lancering goed dan is duidelijk dat Europa niet afhankelijk is van de Verenigde Staten, Rusland, of misschien in de toekomst China voor het lanceren van satellieten voor burgeren militaire doeleinden.

Voor vlucht 164 die vrijdag tussen 20.49 en 22.10 uur Nederlandse tijd aanvangt, zit een aantal Nederlandse onderzoekers bij Esa in Noordwijk op het puntje van hun stoel. De allereerste seconden houden de ingenieurs van Stork hun adem in. Dan moeten de ontstekers van de nieuwe Vulcan-2 motoren laten zien wat ze kunnen. Ook de motorophanging voor de hoofdmotoren is door Stork-ingenieurs ontworpen. In opdracht van Dutch Space bouwt Stork totaal vijf motorframes voor het Ariane-5 programma.

Starten de motoren en komt de raket los dan krijgen de ingenieurs van Dutch Space het klamme zweet in de handen. Na het afstoten van de twee boosters op 59 kilometer hoogte, moeten Nederlandse parachutes de lege brandstoftanks weer op aarde laten landen. Bij het NLR houdt men dan de adem nog even vast. Want de door hun gebouwde Slosh Flevo-satelliet, geplaatst tussen de X-tar Eur, een militaire communicatie satelliet en de testsatelliet Maqsat B2, moet na 31 minuten en 25 seconden los komen. Bij het NLR zijn ze pas tevreden als hun satelliet van 90 x 90 x 90 centimeter aan het einde van vlucht 164 in een geostationaire baan is afgeleverd.

 

www.arianespeace.com  

www.dutchspace.com