Loc met brandstofcellen | Technisch Weekblad
Nieuws

Loc met brandstofcellen

Henk Tolsma | vrijdag 21 augustus 2009
Energie

In Californië is na anderhalf jaar vertraging de eerste locomotief met brandstofcellen aan praktijktesten begonnen.

Met een gewicht van 127 ton is dit het grootste rijdende voertuig op land voorzien van brandstofcellen, aldus VDI Nachrichten. Deze omgebouwde dieselelektrische loc van producent Railpower zal worden ingezet op het rangeerterrein van BNSF Railways bij Los Angeles en op militaire bases.

De waterstof brandstofcellen van het Canadese Ballard Power leveren een vermogen van 250 kW, voldoende voor acht tot tien uur bedrijf. Met de loodaccu’s aan boord is gedurende enkele minuten zelfs 1,1 MW beschikbaar. De zeventig kg waterstof ligt opgeslagen in ronde tanks, die samen de helft van het volume van de locomotief innemen. De brandstofcellen zijn gemonteerd op een vrij dragend frame achterop de loc, dat de klappen van het rangeren opvangt.

BNSF Railways en het Amerikaanse leger hebben samen 4,4 miljoen dollar in het project geïnvesteerd.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!