Nieuws

Sleephopperzuiger Anchorage heeft al een hele geschiedenis


Lossen doet het schip straks helemaal zelf

Erik van Huizen | woensdag 25 maart 2020
Bouw & Civiele Techniek, Vervoer & Logistiek

De nieuwe sleephopperzuiger Anchorage is bij de tewaterlating al een schip met een geschiedenis. Barkmeijer Shipyards, inmiddels onderdeel van Thecla Bodewes (TB) Shipyards, ontwikkelde deze innovatieve sleephopperzuiger in eerste instantie voor de Britse klant Hanson, maar het schip wordt dit jaar opgeleverd aan een Nederlandse klant, De Hoop Terneuzen.

Jos de Groot was als algemeen directeur van Barkmeijer Shipyards nauw betrokken bij de ontwikkeling van de sleephopperzuiger die werd gebouwd voor Hanson. Na het faillissement van ‘zijn’ werf in 2018 en de overname door TB Shipyards ging De Groot voor zijn nieuwe werkgever door in het research en development en bleef hij nauw betrokken bij de afbouw van het baggerschip. In januari van dit jaar ging de Anchorage dan ook bij TB Shipyards in Harlingen te water. De komende maanden wordt het baggerschip verder in bedrijf gesteld zodat deze voor de zomer de vloot van De Hoop Terneuzen kan gaan versterken.

Overname

De Groot is algemeen directeur en mede-eigenaar van Barkmeijer Shipyards op het moment dat de Britse zand-, grind- en cementleverancier Hanson UK bij zijn werf voor € 70 miljoen een opdracht plaatst voor twee sleephopperzuigers. De werf heeft dan al ruime ervaring in de bouw van relatief kleine sleephopperzuigers. De baggerschepen zouden in 2019 moeten worden opgeleverd.

 

Barkmeijer raakt echter in de problemen als een grote opdrachtgever zijn rekening niet betaalt en enkele recente projecten forse verliezen opleveren. Intussen stelt Hanson steeds meer eisen waardoor de kosten hoog oplopen, ook betaalt de Britse klant de rekeningen niet meer. De werf kan de kosten niet meer zelf dragen, en als de bank de geldkraan dichtdraait gaat de werf failliet.

Inmiddels ligt een van de schepen vrijwel klaar op de helling voor de tewaterlating en de andere ligt in secties verspreid over Nederland. De bank vraagt De Groot het verkooptraject van de werf en de projecten te begeleiden. TB Shipyards heeft in De Hoop Terneuzen een klant gevonden, in ieder geval voor één van de schepen, en neemt de werf met de projecten over.

‘Ik moet wel een beetje met die bootjes bezig blijven’, zegt De Groot nu op de reparatiewerf van TB Shipyards in Meppel. ‘Het ging mij heel erg aan het hart dat de sleephopperzuiger die op de werf lag niet afgebouwd zou kunnen worden. Daarom heb ik altijd gezegd mee te gaan met het schip.’

Voor de tweede sleephopperzuiger heeft TB Shipyards nog geen afbouwopdracht. Maar De Groot is ervan overtuigd dat die er ook gaat komen. Het is best mogelijk dat dit schip een andere invulling krijgt, waardoor het bijvoorbeeld ook havens in kan waar strengere eisen voor uitstoot gelden, zegt hij.

Automatisering

De 105,90 m lange en 15,85 m brede Anchorage is een van de weinige dieselelektrische sleephopperzuigers die puur gericht zijn op zand- en grindwinning op zee en het droog aan de wal brengen van de lading.

Voor de besturing en bewaking van het baggerproces ontwikkelde Barkmeijer in samenwerking met specialisten als Alewijnse (die tegenwoordig ook baggerautomatisering en instrumentatie in het assortiment heeft) een intelligent en geïntegreerd bus gestuurd systeem. Behalve hoge baggerprestaties, zorgt dat er ook voor dat er slechts een bemanning van 7 of 8 man nodig is om het schip te varen, te laden en te lossen en te onderhouden.

‘Het is echt één groot geïntegreerd systeem geworden. Je kan met één man op de brug varen, baggeren en de losinstallatie bedienen. Dit in tegenstelling tot bijna alle andere losinstallaties. Deze werken nu nog met een mannetje die op de wagen alles semi-handmatig uitvoert. De Engelsen hebben op hun schepen vaak trekbakken staan, of er staat gewoon een graafmachine  op. Maar met dit schip is het straks zo dat je als het ware aan de koffie kan gaan als het schip gaat lossen. Hij doet het straks helemaal zelf. De hele losinstallatie laat zich vanaf de brug sturen. En het schip heeft ook een spudpaal, dus een touwtje aangeven hoeft ook niet meer’, aldus De Groot.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW