Meer magneten en minder tandwielen | Technisch Weekblad
Nieuws

Meer magneten en minder tandwielen

Elektromotoren met permanente magneten maken rechtstreekse aandrijving mogelijk. Dat scheelt energie en tandwielen.

Zaltbommel – Eén ding hebben een Apeldoornse stadsbus, een Canadese centrifugaalkoelmachine, een Amerikaanse microgasturbine, een Japanse Honda Civic IMA en een Nederlandse vorkheftruck met elkaar gemeen. Ze beschikken over een aandrijfsysteem met permanente magneten. ‘Het grote voordeel van deze magneten is dat elektromotoren of magneten een heel hoog rendement behalen bij een zeer groot toerentalbereik’, aldus ing. Klaas de Jong van Energieprojecten.com in Steenwijk.  De  Jong  organiseerde  afgelopen woensdag een workshop over dit onderwerp in Zaltbommel, waarbij ook de Honda Civic IMA te zien was. ‘Door het ontbreken van een tandwieloverbrenging hebben ze niet alleen lager energiegebruik maar kunnen ze ook veel compacter worden gebouwd.’

In de industrie nemen elektromotoren ongeveer de helft van het totale stroomverbruik voor hun rekening. De gangbare inductieof kortsluitankermotoren wekken met stroom een magnetisch veld op dat door de wikkelingen loopt. Dit laatste is bij permanente magneten overbodig, aangezien zij voor een rechtstreekse aandrijving zorgen. Dit maakt zaken als frequentieregeling en tandwieloverbrenging overbodig.

Als voorbeeld van een efficiënte persluchtcompressor heeft Ingersoll-Rand samen met motorenfabriek Leroy-Somer een serie schroefcompressoren van 30 tot 75 kW ontwikkeld. Ze worden door een elektromotor met permanente magneten rechtstreeks aangedreven. De opvolger staat overigens al klaar, een tweetrapsschroefcompressor van 160 kW met een nog hoger rendement. Een andere toepassing komt van het Canadese Turbocor. Dit bedrijf produceert een centrifugaalcompressor van 300 kW koelvermogen met een variabel  toerental  van  18.000  tot  48.000 omw/min, afhankelijk van de koudevraag.

Hoewel Nederland een relatief kleine elektromotorenindustrie heeft, zijn hier toch er enkele innovatieve toepassingen ontwikkeld. Het Development Centre Mechatronics van SKF in Nieuwegein ontwikkelde een vorkheftruck die beschikt over elektromotoren met permanente magneten in de wielen. E-traction in Apeldoorn bouwde de wielmotoren voor dit voertuig. Dat deed dit bedrijf ook met de wielmotoren voor een stadsbus van Connexxion die sinds januari 2004 in Apeldoorn rijdt.

Samen met de TU Eindhoven heeft Elektromotorenfabriek Nijmegen een 1600 kW generator gebouwd voor directe aandrijving van een gasturbine. De twee partijen werken nu aan een kleinere generator voor een motor van 100 kW met een toerental van 30.000 omw/min. Voorts heeft Zephyros in Hilversum een 2 MW windturbine zonder tandwielkast gebouwd, die sinds april 2002 op de Maasvlakte in bedrijf is.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!