Minder emissies bij het walsen van asfalt | Technisch Weekblad
Nieuws

Minder emissies bij het walsen van asfalt

Jan Spoelstra | dinsdag 22 september 2020
Milieu & Duurzaamheid

Uiteenlopende toepassingen, weersomstandigheden en de roep om minder emissies bij het leggen van asfalt, maken dat er een hele wetenschap achter de juiste asfaltmix zit. Om preciezer te zijn, in het bindmiddel: bitumen. Navraag bij één van 's werelds grootste bitumen producenten leert dat er volop technisch geïnnoveerd wordt.

Dit voorjaar werden onderhoudswerkzaamheden aan de start- en landingsbaan van Rotterdam-The Hague Airport afgerond, waarbij een nieuwe vorm bitumen gebruikt werd als bindmiddel voor het asfalt. ‘Het zogenaamde Shell Bitumen FreshAir dat voor de landingsbaan is gebruikt, reduceert de uitstoot van vluchtige organische verbindingen en zwavel- en stikstofhoudende stoffen met ongeveer 40%,' aldus Jean-Nicolas Desprez, senior application specialist voor bitumen bij Shell Bitumen.

Het nieuwe bitumen heeft als doel om bij te dragen aan een verbeterde luchtkwaliteit voor medewerkers op een bouwplaats, omwonenden en voorbijgangers. Maar zet het nieuwe bindmiddel inderdaad zoden aan de dijk? Volgens Desprez zijn er geen cijfers bekend over het exacte aandeel van emissies via bitumen in luchtverontreiniging. 'Maar dergelijke innovaties zijn onderdeel van de trend dat we naar alle bronnen van emissies kijken'.

Het wegverkeer op benzine en diesel verbrandt zijn brandstof steeds schoner, waardoor het toebeweegt naar het scenario dat alleen CO2 daar nog een aandachtspunt is. In de op zwaardere stookolie varende scheepvaart gebeurt in havengebieden hetzelfde onder steeds strengere regelgeving. Nu verplaatst de aandacht zich naar de zwaarste fracties uit de olieraffinaderijen, bitumen voor de productie van asfalt en dakbedekking. Desprez: 'We willen samen met bouwbedrijven en opdrachtgevers ons steentje bijdragen in het reduceren van emissies tijdens zowel het produceren als het leggen van asfalt.'

Polymerisatie

Asfalt bestaat uit zand, stenen en voor circa 5% uit een bindmiddel. Daar wordt meestal bitumen voor gebruikt. Bitumen zijn de zwaarste fracties uit een raffinageproces, een complexe mix van koolwaterstofmoleculen. Diens eigenschappen – elastisch, plakkerig, en waterafstotend – maken het een uiterst geschikt bindmiddel voor asfalt.

Shell Bitumen is continu bezig met het verder ontwikkelen van hun aanbod aan bitumen. Zo helpen polymeren in de bitumen om de stof beter te laten binden met zand en stenen en verbeteren ze de kwaliteit van wegen die aan veel verkeer worden blootgesteld. Dat komt doordat tijdens de productie van het bitumen zich een verknoopt netwerk van polymeren ontwikkelt. Dat verknoopte netwerk verbetert de prestaties. Ook ontwikkelt Shell vormen van bitumen om asfalt bij lagere temperaturen dan de gebruikelijke 160-170°C te kunnen leggen, wat eveneens de CO2-emissies reduceert.

Formule 1

Desprez wil tot slot nog kwijt dat elk bitumen maatwerk is. Dat je hier een hele wetenschap op kunt loslaten, blijkt uit zijn verhaal dat Shell al 100 jaar bezig is met innovatie op dit vlak en over het wegdek van het dit voorjaar gerenoveerde circuit van Zandvoort waar speciaal bitumen van Shell in verwerkt zit. 'Dat leg je niet zomaar, dat is een boeiende technische discussie en samenspel tussen vier partijen.'

 

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW