Mobiele werkplaats voor op de spoorbaan | Technisch Weekblad
Nieuws

Mobiele werkplaats voor op de spoorbaan

Haarlem – Holland Railconsult, Arcadis Infra en DHV Temid Rail behoren tot de winnaars in de eerste fase van een prijsvraag van ProRail. Doel is het onderhoud aan de railinfrastructuur te verminderen. Jaarlijks voert ProRail onderhoud uit aan 110 km spoorbaan, terwijl men ook 250 wissels vervangt.

De winnaars mogen nu in de tweede ronde hun idee verder uitwerken. Uit deze voorstellen zal waarschijnlijk één demonstratieproject worden gekozen. De uitslag van de ronde werd vorige week bekend gemaakt in de werkplaats van Nedtrain in Haarlem. Uit de 63 ideeën koos een jury onder leiding van Friso de Zeeuw (voorzitter Raad voor Verkeer en Waterstaat) de winnaars.

Holland Railconsult is met twee projecten goed vertegenwoordigd. Samen met Volker Stevin Rail & Traffic ontwikkelde het Utrechtse ingenieursbureau de mobiele werkplaats. Een soort verrijdbare garage met een variabele breedte van 3-6 meter, die een locomotief naar de gewenste locatie kan trekken. Hierdoor blijven andere sporen beschikbaar voor het treinverkeer. Volgens de jury verbetert de mobiele werkplaats de veiligheid voor baanwerkers. Het tweede project van Holland Railconsult is de Airbag Dwarsligger Liftmethode. Jan ten Bolscher en Re cado van Eck hebben deze techniek bedacht. Vanaf de zijkant worden kleine series dwarsliggers rechtstreeks vanuit het ballastbed verwisseld. De jury vraagt zich wel af of er niet teveel stenen worden weg gegraven, waardoor een enorme ‘airbag’ ontstaat. Ook moet er morel van hoge kwaliteit beschikbaar zijn.

Het project van Arcadis Infra en Voestalpine Railpro behelst een modulaire overweg. Deze bestaat uit lange betonplaten en prefab ingegoten spoorstaven. Het vierde project is een onderzoek van DHV Temid Rail naar de vereenvoudiging van de infrastructuur. Het accent ligt op het uit bedrijf nemen van overbodige wissels.