Nieuws

Moleculaire omhulsels openen de weg voor DNA-computers in bloed

Cursor |
Life Sciences, Onderzoek & R&D

DNA-moleculen kunnen net als computers worden geherprogrammeerd, zodat ze nuttige dingen kunnen doen als het opsporen van ziektes of het toedienen van medicijnen. Maar tot dusver werkte dit soort DNA-computers niet in bloed, omdat menselijke enzymen de moleculen vrijwel meteen afbreken. Biomedisch ingenieur Tom de Greef van de TU/e heeft, samen met onderzoekers van Radboud Universiteit, de Universiteit van Bristol en Microsoft Research, een oplossing gevonden voor dit probleem. Ze hebben beschermende moleculaire omhulsels gemaakt, met daarin functionerende DNA-computercircuits. Deze modulaire benadering heeft nog een extra voordeel: het vergroot de rekensnelheid. De resultaten zijn gepubliceerd in Nature Nanotechnology.

Lees meer op de website van Cursor

Deel deze pagina
Gratis proefabonnement TW

Bestel nu GRATIS 2 proefnummers TW

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Vision & Robotics

Vision & Robotics is hét onafhankelijke vakblad voor machinebouwers, system integrators en eindgebruikers van productielijnen in de maak- en agro-/foodindustrie.

Graag meer lezen over onderwerpen zoals robotica, sensoren, kunstmatige intellegentie en nog veel meer klik hier

Vision & Robotics heeft ook een nieuwsbrief! klik hier om je in te schrijven.

TW online gratis voor jongeren

TW Investeert in technisch onderwijs

Leerlingen tot 18 jaar lezen gratis TW. Meld je aan en ontvang 23 online edities per jaar geheel gratis!