Nieuws

Nederlandse bedrijven geven impuls aan AI in eigen land

Dorine Schenk | maandag 14 oktober 2019
Robotica & AI

‘Het AI-ecosysteem in Nederland een impuls geven door de ontwikkeling van AI-technologie te bevorderen en te versnellen en door AI-talent in het land te stimuleren’. Dat is het doel van vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips. Samen initiëren ze daarvoor het programma Kickstart AI.

Het initiatief kwam tot stand doordat Frans Muller, de topman van supermarkt concern Ahold Delhaize, enorm was geschrokken van berichten over een numerus fixus bij universitaire opleidingen Kunstmatige Intelligentie, schrijft het Financieel Dagblad. Hij vindt dat er iets gedaan moet worden aan die studentenstops om te voorkomen dat Nederland een achterstand oploopt in AI-ontwikkeling.

Samen willen de bedrijven dit voorkomen door ervoor te zorgen dat meer studenten voor dit vakgebied kunnen kiezen en de ontwikkeling van de AI-gemeenschap in Nederland te bevorderen. Hiervoor zullen ze meebetalen aan 25 nieuwe posities bij universiteiten. De nieuwe hoogleraren en universitair (hoofd)docenten krijgen een aanstelling voor tenminste vijf jaar en worden deels betaald door de bedrijven.  

Naast deze academische benoemingen omvat Kickstart AI ook twee andere initiatieven: AI superchallenges en de Nationale AI-Cursus. De eerste is een competitie voor AI-toepassingen voor maatschappelijke uitdagingen. Het plan is om te beginnen met de gebieden gezondheid en mobiliteit. De cursus, die ook in het Engels beschikbaar komt, moet kunstmatige intelligentie onder de aandacht brengen bij het eigen personeel en het grote publiek.

Met deze initiatieven willen de vijf bedrijven voorkomen dat de kennis over kunstmatige intelligentie in Nederland achterloopt op die van andere landen zoals het VK, de VS en China waar de laatste jaren meer in AI geïnvesteerd is.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW