Nieuws

Nieuwe generatie waterstofcel voor boten

De Scandinavische bedrijven ABB en Ballard Power System gaan een nieuwe generatie brandstofcellen ontwikkelen voor de scheepvaart.

Met 3 MW zullen de nieuwe brandstofcellen een vermogen krijgen dat tot een factor 10 groter is dan huidige brandstofcellen. De nieuwe brandstofcel op basis van een proton exchange membrane (PEM) wordt niet groter dan een machinekamer. Hij heeft een vaste fase-polymeermembraan om waterstof en zuurstof gescheiden te houden. Doordat de brandstofcel al bij 65 tot 85 °C elektriciteit produceert, zijn afdichting, montage en bediening minder complex dan bij de meeste andere soorten brandstofcellen.

‘Voor de scheepvaart is een brandstofcel van deze vermogensklasse een noviteit’, vertelt Lindert van Biert, van de faculteit maritieme techniek van de TU Delft. ‘PEM-brandstofcellen zijn relatief goedkoop, er is met deze techniek veel ervaring opgedaan bij auto’s en bussen en het is relatief makkelijk om aan een wisselende vermogensvraag te voldoen om snel te kunnen accelereren.’ Er bestaan al langer andere soorten brandstofcellen met vermogens van enkele megawatts, zoals gesmolten-carbonaatbrandstofcellen, maar die blijken commercieel niet aantrekkelijk te zijn binnen de scheepvaart.

Lees verder onder de video

De Noorse scheepvaart toont al belangstelling voor de nieuwe grote brandstofcellen. Zo wil Viking Cruises een elektrisch aangedreven cruiseschip van 230 m lengte bouwen, dat ruimte biedt aan 900 passagiers en 500 bemanningsleden, meldt Van Biert. ‘Het wil hiervoor brandstofcellen op basis van vloeibaar waterstof gebruiken. De omvang van de brandstofcellen is daarvoor geen probleem. Het ontbreken van een waterstofinfrastructuur nog wel. Diesel is nog goedkoper en regelgeving loopt vaak achter.’

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW