Nieuwe havenkraan Tata Steel onderweg naar IJmuiden | Technisch Weekblad
Nieuws
De nieuwe loskraan staat op een ponton van 100 bij 33 m en is sinds 30 augustus onderweg vanuit Polen.

Nieuwe havenkraan Tata Steel onderweg naar IJmuiden

Redactie | donderdag 3 september 2020

Tata Steel in IJmuiden is een van de weinige staalfabrikanten die over een eigen diepzeehaven beschikken. Jaarlijks lossen de kranen van Tata Steel 110 tot 120 schepen, goed voor 14 miljoen ton aan grondstoffen. In de week van 7 tot 11 september wordt een nieuwe 62 m hoge en 1.950 ton zware loskraan aan de havenkade verwacht.

Het transport is geen sinecure: de 62 m hoge, 108 m lange en 32 m brede kraan werd op 26 augustus in Polen op een ponton van 100 bij 33 m geplaatst en is sinds 30 augustus over zee onderweg naar IJmuiden. Na aankomst wordt de kraan afgemeerd in de zeehaven van Tata Steel in IJmuiden. Na het treffen van de nodige voorbereidingen zal de kraan een paar dagen later op de kop van de havenkade worden geplaatst, naast de huidige kranen.

De verwachting is dat de loskraan twee maanden later volledig operationeel is. “Er zijn in de wereld niet veel staalfabrikanten die over een eigen diepzeehaven beschikken”, zegt Hans van den Berg, directeur van Tata Steel. “Deze haven is een belangrijk onderdeel van het succes van ons bedrijf in IJmuiden. De loskranen vormen het begin van het proces van staal maken. Door te investeren in deze nieuwe, hightech loskraan zorgen we ervoor dat onze haven over ultramoderne faciliteiten beschikt en klaar is voor de toekomst.”

Geluidsarm en energiezuinig

De nieuwe loskraan heeft een capaciteit van 3.000 ton per uur (65 ton werklast). Ter vergelijking: de huidige drie loskranen hebben elk een capaciteit van 2.000 ton per uur (40 ton werklast). De kraan is gebouwd conform de meest recente geluids- en milieu-eisen. Zo zit er aan de voorzijde een morsplaat, die over het te lossen schip steekt om materiaal dat uit de grijper valt op te vangen. Sproeiers in de stofschotten kunnen bij droog weer worden geactiveerd. De bunker waarin de grondstoffen kunnen worden gelost is voorzien van stofschotten en stofdeuren. Dit alles om stofverspreiding te voorkomen. De aandrijvingen zijn geluidsarm en energiezuinig, met een systeem dat stroom terug kan leveren aan het elektriciteitsnet.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW