Nieuws

Nieuwe N11 nu al verzakt

Alphen aan den Rijn – Rijksweg N11 tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven, die in mei 2004 werd geopend, heeft last van verzakkingen en hobbels in het wegdek. De problemen concentreren zich op tachtig meter wegdek bij een viaduct in Bodegraven, waar de stootplaten zijn verzakt. Deze vormen de overgang tussen wegdek en kunstwerk.

Op last van Rijkswaterstaat Dienst Zuid-Holland heeft het Consortium N11 de afgelopen dagen het wegdek gefreesd en van een nieuwe, hardere laag asfalt voorzien.

Consortium N11 bestaat uit Boskalis, BAM, Dura Vermeer HBG, Ballast Nedam en Volker Wessels. Dit samenwerkingsverband draait op voor de kosten omdat men volgens het design, build & maintain (DBM) contract verantwoordelijk is voor de onderhoudskosten in de eerste tien jaar.

De weg tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven vormt het laatste schakel van de N11. De eerste plannen dateren al van 1978 maar pas in 2001 ging de bouw van het 7,5 km lange tracé van start. Omdat de weg door een drassig veengebied gaat, met zettingen van vijf tot twaalf millimeter per jaar, hebben de bouwers nieuwe technieken toegepast om verzakkingen te minimaliseren. Een goed voorbeeld is het verticale drainagesysteem. Ook heeft men op een groot deel van het tracé met ophoogzand voor een voorbelasting van de bodem gezorgd. Bij de kruising met een gasleiding hebben de bouwers geëxpandeerd polystyreenschuim (EPS) en schuimbeton toegepast.

Het is overigens niet de eerste keer dat de N11 last heeft van verzakkingen. Op het deel Zoeterwoude-Alphen aan den Rijn dat in 2000 open ging, ontstond in 2003 een groot gat in het wegdek bij Hazerswoude. Destijds was de slechte waterafvoer de oorzaak.