Grootste elektrische veerboot vaart in Noorwegen | Technisch Weekblad
Nieuws

Grootste elektrische veerboot vaart in Noorwegen

redactie | woensdag 3 maart 2021
Energie, Maritiem & Offshore, Vervoer & Logistiek

De grootste elektrische veerboot ter wereld vaart sinds deze maand in Noorwegen tussen Horten en Moss, twee steden iets ten zuiden van Oslo. De Bastø Electric van veermaatschappij Bastø Fosen kan per overtocht 200 auto's of 24 vrachtwagens en 600 passagiers vervoeren.

De veerboot heeft een capaciteit van 4,3 MWh (ongeveer evenveel als 107 Nissan Leaf-auto's), een lengte van 139,2 meter en een breedte van 21 meter.

Omdat het schip op dit moment slechts aan één kant van het fjord kan worden opgeladen, zal de veerboot de eerste maanden hybride varen. Binnen 11 maanden zullen de drie daar gebruikte veerboten de 10,5 km over de Oslofjord, volledig elektrisch en emissievrij oversteken. De boten opereren bovendien grotendeels autonoom met dank aan het autonomiesysteem voor Kongsberg Maritime.

Noorwegen heeft een naam hoog te houden op het gebied van elektrische veerboten, meldt het Noorse Maritim. De MF Ampere was zes jaar en twee weken eerder 's werelds eerste volledig elektrische veerboot. In 2022 zullen 70 veerboten in Noorwegen elektrisch dan wel hybride zijn.

Moss-Horten is de drukste veerbootroute van Noorwegen. Elk jaar vervoeren de veerboten tussen Horten en Moss 3,8 miljoen passagiers en 1,8 miljoen voertuigen. De laadtoren in Horten is reeds geïnstalleerd en biedt een vermogen van 9 MW. Opladen zal vanaf de zomer ook mogelijk zijn in Moss.

Veermaatschappij Bastø Fosen won in 2014 de aanbesteding van deze veerlijn met drie veerboten met dieselmotoren. Deze motoren worden door Westcon Yards in Ølen vervangen door een elektrische aandrijving. De batterijen worden geleverd door Siemens Energy.

Als de veerboten alle elektrisch varen, vermindert dat de emissies met 75%. Volgens een studie van Siemens Energy valt de CO2-uitstoot van de elektrische veerboot daardoor al na zeven positief uit ten opzichte van een vergelijkbare dieselveerboot, zelfs als rekening wordt gehouden met de uitstoot als gevolg van de productie van de boten en batterijen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW