Klaas de Jong | vrijdag 1 oktober 2004
Energie, Bouw & Civiele Techniek, Ontwerp & Kunst, Vervoer & Logistiek, Arbeidsmarkt & Onderwijs
Ofschoon de vrachtwagenmotor op aardgas al wel de Euro 5-norm haalt, houden de meeste bouwers van trucks vast aan diesel.
Hannover – Met het futuristische studiemodel Radiance laat Renault op de IAA (Internationalen Auto mobil-Ausstellung, 23–30 september) in Hannover zien dat creatief design niet beperkt blijft tot personenauto’s. Maar design is dit jaar geen echt item op deze tentoonstelling voor vrachtauto’s en bussen. De meeste aandacht gaat uit naar de motortechnologie. De truckfabrikanten hebben een probleem. Ze moeten op korte termijn kunnen voldoen aan de emissienorm Euro4 en over enkele jaren volgt dan een nog scherpere norm, Euro 5.
De ontwikkeling van schone en toch nog betaalbare dieselmotoren lijkt alle aandacht van de ontwikkelaars op te eisen. Dat gaat ten koste van de ontwikkeling van schonere alternatieven. De meeste truckfabrikanten hebben de motor, die ruimschoots voldoet aan Euro 5 namelijk al in huis, maar dan moet de klant wel overschakelen op aardgas als brandstof. Aardgas is niet alleen schoon en relatief goedkoop, maar aardgasmotoren zijn ook nog eens veel stiller en er hoeven geen tankauto’s met gevaarlijke lading te rijden voor de brandstofaanvoer. Ook de betrouwbaarheid is geen probleem meer nu aardgasvoertuigen af fabriek worden geleverd. Maar zolang de vraag uit de markt maar gering is, besteden de constructeurs niet al teveel tijd aan verdere ontwikkeling van de gasmotor.
Voor superschone alternatieven als de brandstofcel is de tijd zeker nog niet rijp. De enige exoot in Hannover is de waterstofmotor op de stand van MAN. Die is heel wat betaalbaarder dan de brandstofcel. MAN laat drie bussen met waterstofmotor als veldtest rondrijden op het vliegveld van München, maar de bescheiden plaatsing van deze motor en het ontbreken van brochures doen vermoeden, dat de marktintroductie nog wel even zal duren.
Voorlopig zal er nog geen waterstoftank te vinden zijn op de benzinestations. Wat we wel kunnen verwachten is een aparte tank voor AdBlue. Mercedes, Volvo, Renault, Iveco en Daf hebben als oplossing voor de strenge emissie-eisen een motor met SCR (selectieve katalytische reductie) gebouwd. Door een hogere verbrandingstemperatuur vermindert de uitstoot van deeltjes, maar neemt de vorming van NOxx toe. Door ureum in te spuiten in de hete uitlaatgassen, kan men de stikstofoxiden effectief reduceren tot de normen van Euro 5. Ureum, of AdBlue, vergt wel een extra tank op de truck plus de nodige elektronica. Het verbruik van AdBlue is ook een kostenpost, maar de diesel met SCR is drie procent zuiniger.
Scania en MAN introduceren Euro 4 trucks zonder SCR, maar met uitlaatgasrecirculatie. Zij hopen ook Euro 5 te halen zonder ureumtank.