Orkest concurreert met digitale geluidstechniek | Technisch Weekblad
Nieuws

Orkest concurreert met digitale geluidstechniek

Violist/dirigent Jaap van Zweden luisterde afgelopen maandag de opening van het academisch jaar in Delft op.

Dankzij digitale techniek is alle informatie te manipuleren. Dat geldt dus ook voor muziek. ‘Met de huidige opnametechniek kan ook een abominabel orkest geweldige cd’s produceren. Geluidstechnici kunnen op cd per noot repareren wat het orkest fout heeft gedaan’, zei dirigent Jaap van Zweden afgelopen maandag bij de opening van het academisch jaar in Delft. Hij was duidelijk niet geamuseerd; digitale techniek is zijn concurrent.

De TU Delft wilde het academisch jaar openen met een feestje. Ir. Hans van Luijk, voorzitter van het college van bestuur (cvb), wilde geen zware betogen meer over strategie en beleid, hoewel hij nog bijna die kant uit ging. Op het openingsfeestje was de beroemde violist/dirigent uitgenodigd het thema ‘inspiratie’ toe te lichten. Cvb-lid Paul Wilman interviewde hem enigszins houterig over zijn carrière en over het thema muziek en techniek.

Vervolgens trad Van Zweden op met zijn ‘band’. Op de voorste rij zat ir. Gert-Jan Kramer, oud-president-directeur van ingenieursbureau Fugro, met bestuursfuncties bij zowel de TU als het Concertgebouw. Een goede relatie komt altijd van pas.

Uiteraard kreeg Van Zweden de vraag naar het geheim van de Stradivarius- en Guarneri-violen voorgelegd, en waarom hun geluid zoveel voller klinkt als dat van huidige violen. Het verhaal is bekend: ondanks jarenlange research van de beste laboratoria is men daar nooit geheel achter gekomen. Waarschijnlijk zit het in de lak en mogelijk speelt het verouderingsproces zelf daar ook een rol bij. ‘Maar ik vraag me af of een leek het verschil hoort tussen een Strad en een nieuwe, hele goeie fabrieksviool’, relativeerde Van Zweden het onderscheid.

Wel is hem vaak opgevallen dat de instrumenten van de oude meesters hun geluid verder dragen dan moderne violen. Tot zo’n twee meter klinken fabrieksviolen harder, maar na rij 12/13 zakt hun volume in, terwijl de muziek van de ‘Strad’ achterin de grote zaal van het Concertgebouw nog goed hoorbaar is. Maar ook daarvan is niet duidelijk hoe dat zit.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!