Nieuws

ProRail installeert nieuw type wissel

Mischa Brendel | vrijdag 28 augustus 2015
Vervoer & Logistiek

  • Hydraulische aandrijving
  • Minder onderhoud

ProRail startte op 15 augustus met een grote spooroperatie in de driehoek Dieren-Arnhem-Zevenaar en installeerde hierbij voor het eerst een nieuw type wissel, waarvan de bediening hydraulisch wordt aangedreven.

‘Insteek bij de ontwikkeling van dit type wissel is: minder storingen en onderhoud, meer reizigerscomfort’, aldus Taco Sysling, manager civiele techniek bij ProRail. Minder beweegbare delen in dit type wissel moeten tot de afname in storingen en onderhoud leiden. Sysling: ‘De huidige, elektromechanisch aangedreven wissels waar treinen met 140 km/h overheen rijden, hebben een beweegbaar puntstuk om een trein te geleiden. Een prachtig concept, maar het vergt extra onderhoud.’

De nieuwe wissels zijn zo ontworpen dat ze zo’n onderdeel niet nodig hebben, legt Gerbert Brouwer, systeemmanager wissels bij ProRail uit: ‘EU-regels schrijven voor dat wanneer een wissel een hoekverhouding heeft die stomper is dan 1:30 (de tangens van de hoek van het puntstuk, red.) er geen beweegbare puntstukken nodig zijn. De scherpste variant van het hydraulisch aangedreven wissel heeft een hoekverhouding van 1:29.’

140 km/h

Deze uitvoering heeft een lengte van circa 135 m en weegt zo’n 160 ton; de andere uitvoering heeft een hoekverhouding van 1:18, is circa 85 m lang en weegt zo’n 100 ton. Treinen mogen met een snelheid van 140 km/h afbuigend door het nieuwe 1:29-wissel heen; de bocht begint flauw en verscherpt hierna geleidelijk, wat tot meer reiscomfort leidt. Hierdoor zijn de nieuwe wissels wel langer dan de oude.

De wissels worden gebouwd door het internationale bedrijf Voestalpine en het Nederlandse dochterbedrijf Wisselbouw Nederland. In totaal komen er nabij Zevenaar zes hydraulisch aangedreven wissels, die minimaal een jaar lang getest worden.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW