Record 3d-printen vliegtuigonderdeel | Technisch Weekblad
Nieuws

Record 3d-printen vliegtuigonderdeel

Het Britse tijdschrift The Engineer meldt met enige nationale trots dat Rolls-Royce erin geslaagd is een groot onderdeel van een straalmotor geheel te maken met 3d-printing.

Het gaat om de voorste lager (front bearing) van een Trent XWB-97, een straalmotor waarvan verschillende varianten in moderne passagiersvliegtuigen als de Airbus A380 en Boeing 787 zijn terug te vinden.

De front bearing is een onderdeel van titanium en heeft een diameter van 1,5 m. Het is volgens The Engineer het grootste vliegtuigonderdeel dat ooit geheel met een additieve bouwtechniek is gemaakt. In het onderdeel zitten 48 aerodynamische schoepen die eveneens stuk voor stuk en laagje voor laagje in de 3d-printer zijn opgebouwd uit titaniumpoeder.

Voor de fabricage gebruikte Rolls-Royce een electron-beam machine die zonder onderbreking 120 uur kan opereren. Omdat titaniumpoeder zeer brandbaar is, worden de onderdelen gemaakt met actieve koeling in een vacuümkamer. De electron-beam printer van de firma Arcam opereert sneller en kan grotere onderdelen maken dan soortgelijke printers die een laser gebruiken. De producten van zo’n electron-beam printer hebben wel een ruwer oppervlak dan onderdelen die worden gemaakt met een 3d-laserprinter. In dit geval was dat voor Rolls-Royce geen probleem, omdat de lager en de schoepen sowieso gepolijst moesten worden.

De nieuwe front bearing zal nog dit jaar in de lucht worden getest in de motor van een Airbus A380. 

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW