Rij-assistent werkt bumperklevers tegen | Technisch Weekblad
Nieuws

Rij-assistent werkt bumperklevers tegen

Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) is tevreden over de daling van het aantal verkeersslachtoffers. Naast campagnes blijven echter nieuwe technologieën nodig om de verkeersveiligheid verder te verbeteren.

Delft – Eindelijk had minister Karla Peijs weer eens iets positiefs te melden: een forse daling van het aantal verkeersslachtoffer met negentien procent. Vielen er in 2003 nog 1088 doden in het verkeer, vorig jaar was dat aantal gedaald naar 881. Ook het aantal gewonden daalde met zo’n tien procent naar bijna 9500.

‘Of het nu gaat om kinderen, bromfietsers, inzittenden van personenauto’s en bestelbusjes, op vrijwel alle fronten is het aantal slachtoffers gedaald’, aldus de bewindsvrouw. Zij maakte de cijfers op 27 april bekend bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) in Delft, onderdeel van Rijkswaterstaat. De enige negatieve uitzondering vormen de zestien fietser die in 2004 onder een rechtsafslaande vrachtwagen belandden. Dit ondanks de verplichte dodehoekspiegel. Minister Peijs stelt een onderzoek in.

Volgens Peijs zijn de laatste ongevallencijfers hoopvol, maar is het te vroeg om van een trendbreuk te spreken. Daarom moeten volgens haar naast campagnes ook nieuwe technieken de verkeersveiligheid structureel vergroten. Daarbij gaat het volgens Peijs om zaken als slimme camera’s, die potentiële stenengooiers op viaducten opsporen, maar ook compact rijden (versmalling van de rijstroken), dynamische rijstrookmarkering, snelheidsbegrenzers en Deartruck.

 

Dode hoek

Deartruck (Detection Around the Truck) moet de technische hulpmiddelen bundelen om vrachtwagens veiliger te maken voor overige weggebruikers. Een voorbeeld is LexGuard, dat eind vorig jaar de ID-NL Jaarprijs won. LexGuard, bedacht door Freek Ton, is een actief waarschuwingssysteem dat via een geluidsen lichtsignaal in de cabine de chauffeur waarschuwt. Dit gebeurt zodra zich binnen 1,50 meter voor of naast de vrachtwagen mensen of dieren aanwezig zijn. Sensoren in een rubberen strip activeren het systeem. De productie gaat in juli van start.

Ook het innovatieprogramma ‘Wegen naar de Toekomst’ van Rijkswaterstaat moet zijn steentje aan de verkeersveiligheid bijdragen. Zo was in Delft een presentatie te zien van de Rij-assistent, waarmee Rijkswaterstaat de komende drie tot negen maanden praktijkervaring wil opdoen. Centraal staat de vraag of het systeem zorgt voor meer veiligheid op de weg, een betere doorstroming en ook lagere emissies.

De Rij-assistent is een geavanceerde cruise control. De bestuurder stelt de gewenste afstand in tot zijn voorganger, bijvoorbeeld één of twee seconden. Via lasermeting stelt het systeem vast of de afstand tot de voorganger nog voldoende is. Komt een voorganger in deze zone, dan remt de Rij-assistent af. Het systeem kan ook worden uitgerust met een zogeheten lane warning departure system, dat de automobilist waarschuwt als hij zijn rijbaan dreigt te verlaten. Er zijn twee varianten mogelijk: een waarschuwingssignaal op het dashboard of een systeem dat actief ‘tegenstuurt’.

 

Black box

Volgens Gerben Bootsma van AVV staat de precieze invulling van de proef nog niet helemaal vast. We moeten er minimaal veertig personenauto’s en VANpools (kleine busjes voor maximaal zes personen) meedoen om het demonstratieproject representatief te maken. Bestuurder krijgen een soort black-box in de auto om de rijervaringen in een logboek op te staan. De busstrook op de A1-A6 tussen Amsterdam en Almere zal waarschijnlijk deel uitmaken van de proef. Op dinsdag 24 mei houdt AVV een demonstratiedag over de Rij-assistent op de Testbaan in Lelystad. Deze dag is ook bedoeld om met name autofabrikanten, harden softwareleveranciers informatie te geven over de werking van het systeem en mogelijkheden tot deelname.