Robot begeleidt reizigers op Schiphol | Technisch Weekblad
Nieuws

Robot begeleidt reizigers op Schiphol

Robert van der Veen | woensdag 6 juli 2016
Robotica & AI, Ontwerp & Kunst

  • Navigeren door menigtes
  • Gezichtsherkenning

Op Schiphol rondde de KLM als een van acht projectpartners onlangs een twee weken durende proef af met robot SPENCER (Social situation-aware PErceptioN and action for CognitivE Robots); de UT heeft nu het eindrapport van deze proef openbaar gemaakt.

De van sensoren en camera’s voorziene machine scant de boordpassen van passagiers en begeleidt hen zelfstandig naar hun gate. Prof.dr. Kai Arras van de universiteit Freiburg coördineerde het project: ‘De robot herkent het gedrag van personen en hun sociale binding, zoals een gezin of een groep, dringt niet voor en reageert oplettend.’ Dat is volgens hem van belang wanneer robots moeten samenwerken met mensen; thuis en in fabrieken, maar ook in het verkeer. ‘Een vliegveld met veel haastige mensen is een goed voorbeeld voor een ingewikkeld probleem uit het dagelijkse leven dat een robot sociaal aanvaard moet kunnen oplossen.’

Om deze taken succesvol uit te voeren, moest SPENCER minimaal acht uur lang – zonder tussentijds opladen – door volle ruimtes kunnen navigeren. Ook moest de robot, uitgerust met de KLM-kleuren, passen door standaarddeuren en -liften. Hiertoe was SPENCER voorzien van een kaart van de ontvangst- en vertrekhallen van Schiphol. De herkenning van personen gebeurde door software die videodata (korte afstanden) en laserdata (afstanden groter dan 7 m) interpreteerde.

Over het algemeen waren de achttien mannen en vrouwen die door SPENCER geholpen werden tevreden over de robot, al associeerden ze de KLM-kleuren eerder met de politie. Vaak vonden ze SPENCER het best geschikt voor het begeleiden van gehandicapten en mensen met weinig vliegervaring.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW