Robotvliegtuigje levert donorhart sneller af | Technisch Weekblad
Nieuws

Robotvliegtuigje levert donorhart sneller af

Zeventien studententeams luchtvaart- en ruimtevaarttechniek van de TU Delft presenteerden eind juni hun projecten in de ontwerpcompetitie voor derdejaars. Een van de opvallendste projecten is het transport van organen via onbemande vliegtuigjes.

Delft – Het transport van kwetsbare organen is vaak een race tegen de klok. Als hart en longen langer dan vier uur onderweg zijn, heeft de ontvanger er niets meer aan. ‘Door files op de weg en vertragingen in de luchtvaart duurt het vaak langer voordat organen op de plaats van bestemming zijn’, aldus Bogdan Dumitrescu, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. ‘Hierdoor gaan veel harten longtransplantaties niet door.’

Als technische oplossing presenteert zijn team het project ‘High speed UAV for Organ Transport’. Een plan om organen via onbemande vliegtuigen snel bij de ontvanger te krijgen. Dumitrescu: ‘Met een netwerk van zeventig shuttles en cruisers willen we in de toekomst 18.000 organen per jaar vervoeren, met een bereik van tweeduizend kilometer binnen vier uur.’

Dumitrescu en zijn teamgenoten hebben tal van aspecten onderzocht, zoals veiligheid, geluid, stabiliteit, structureel ontwerp, aandrijving, maar ook vliegtijd, luchthavenprocedures en marktpotentieel. Daarbij koos het team voor de combinatie van twee shuttles en een cruiser die op deze onderdelen als beste uit de bus kwamen. Eerst zorgt de shuttle, een bestaande onbemande TAG C-100 helikopter, voor het transport tussen ziekenhuis en een naburig vliegveld. Deze shuttle vliegt met 97 km/u op 610 meter hoogte. Op het luchthaven zorgt een medewerker voor het overzetten van de kostbare lading in de cruiser. Dit onbemande toestel, opgebouwd uit koolstofvezelversterkte laminaten, is 4,9 meter lang en heeft een spanwijdte van 3,78 meter. Hij vliegt met 860 km/u naar een tweede vliegveld in de buurt van de eindbestemming. Hier brengt een tweede shuttle de organen zo snel mogelijk naar de patiënt. ‘De keuze voor twee shuttles heeft ermee te maken dat we bij de ziekenhuizen een verticaal transportsysteem nodig hebben. Bovendien willen we geen risico’s nemen, aangezien de cruiser vol brandstof zit.’ De cruiser vindt zijn weg op 9500 meter hoogte dankzij een satellietnavigatiesysteem, een waarschuwingssysteem om botsingen te vermijden en een vlucht-datacomputer. Ook beschikt het toestel over een landingsgestel en een parachute. Het toestel heeft een motor van het type Willems EJ-22 turbofan, die compact is, weinig geluid produceert en een gunstig brandstofverbruik heeft.

Volgens Dumitrescu hebben organisaties als het UMCL in Leiden al belangstelling getoond. De investeringskosten zijn niet mals: een shuttle kost 125.000 euro per stuk, een cruiser maar liefst veertien miljoen euro. Desondanks is volgens de Delftenaren het transport met 6100 euro per vlucht zo’n 1200 euro goedkoper dan de commerciële luchtvaart. Dumitrescu: ‘Uiteraard is op sommige onderdelen nog onderzoek nodig. Daarbij denken we aan afstemming tussen medische instellingen en luchthavens, maar ook technische aspecten als aërodynamica, het structureel ontwerp en de aandrijving. Over twee tot drie jaar moet een praktijkproef mogelijk zijn.’

Het team van Dumitrescu kwam overigens niet als winnaar uit de bus. De eerste prijs ging naar micro-observatievliegtuigje Delfly Dit mini-vliegtuigje met flapperende vleugels weegt slechts 17 gram en wordt bestuurd via beeldherkenning.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW