Rotterdam legt Havenspoor om | Technisch Weekblad
Nieuws

Rotterdam legt Havenspoor om

  • 4 km spoor
  • Brug omzeild

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de financiering rond voor het verleggen van vier kilometer spoor aan het begin van de Betuweroute. Dit Havenspoortracé gaat nu over de Calandbrug, die een druk bevaren scheepvaartroute overspant; het groeiende trein- en scheepsverkeer moet steeds vaker op elkaar wachten.

'Logistiek ingewikkeld'

‘Het nieuwe tracé loopt dwars door het Botlekgebied, op sommige punten slechts enkele tientallen meters van de daar aanwezige industrie’, zegt woordvoerder Sjaak Poppe van het Havenbedrijf over de technische aspecten van het project. ‘Dat maakt de aanleg logistiek ingewikkeld, want de bedrijven moeten zo min mogelijk hinder ondervinden. We moeten ook voorkomen dat ze een half jaar in de trillingen van de bouwactiviteiten zitten.’

Het nieuwe tracé wordt verhoogd aangelegd. Het voert via een boogbrug ook nog over de Rozenburgse sluis. Het Havenbedrijf maakt het ontwerp en begeleidt de bouw, die volgend jaar moet beginnen. Na de voltooiing, naar verwachting in 2020, wordt het tracé overgedragen aan ProRail. De Calandbrug, die het einde van zijn technische levensduur nadert, zal worden gerenoveerd. Wegverkeer blijft er hierna wel gebruik van maken.

Eigen financiering Havenbedrijf

Het is bijzonder dat het Havenbedrijf zelf ongeveer een derde van de totale bouwsom van € 275 miljoen op tafel legt: doorgaans neemt de Rijksoverheid infrastructurele kosten voor zijn rekening. Vanwege geldgebrek bij het Rijk en de gevoelde noodzaak voor de haven bood het Havenbedrijf aan het traject deels zelf te financieren. Het rijk draagt ongeveer € 100 miljoen bij, de EU € 64 miljoen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW