’s Werelds eerste commerciële waterstofvliegtuig komt uit Nederland | Technisch Weekblad
Nieuws

’s Werelds eerste commerciële waterstofvliegtuig komt uit Nederland

Een volledig in Nederland gemaakt groot passagiersvliegtuig (40-80 zitplaatsen) op vloeibare groene waterstof moet in 2028 tussen Nederland en Londen gaan vliegen. Het zal het eerste waterstofvliegtuig van die omvang ter wereld zijn.

De Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS) is een volledig Nederlandse publiek-private samenwerking, opgezet door Unified International en InnovationQuarter met 17 bedrijven en organisaties, waaronder Fokker, TU Delft, Rijksoverheid en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum.

Het systeem wordt in de eerste instantie ingebouwd in een bestaand turboprop-vliegtuig met 40-80 zitplaatsen en kan vervolgens gebruikt worden in nieuwe zero-emissie-vliegtuigen met nog meer passagiers. In 2025 moet een eerste versie op labschaal gereed zijn.

De hele keten in een vliegtuig, van brandstof tot aan voortstuwing, wordt in z’n geheel vernieuwd en vergroend. Waar de brandstof nu nog in de vleugels wordt opgeslagen, worden die in het nieuwe vliegtuig vervangen door waterstofcapsules in de staart van het vliegtuig. De waterstof wordt daarna richting de motor vervoerd en omgezet in elektriciteit. In de motor wordt de elektriciteit omgezet in beweging en naar de propellers gestuurd.

“Het klinkt makkelijker dan het is; het leidingwerk is bijvoorbeeld ook een complexe aangelegenheid,” zegt Bert Klarus van InnovationQuarter. “Wil je waterstof door leidingen vervoeren, dan moet je het goed onder controle houden met drukregelaars en compressoren. En er komt bovendien veel warmte vrij, daar moet je ook iets mee.”

HAPPS levert vanaf 2028 1200 banen op, stellen de samenwerkende bedrijven en organisaties. Het project heeft een potentiële opbrengst van 16 miljard euro. Het Nationaal Groeifonds heeft 383 miljoen euro toegekend aan het programma Luchtvaart in Transitie, waarvan het HAPSS-project het grootste onderdeel is.

Ook partijen als Airbus/Leonardo, Embraer werken aan waterstoftechnologie voor hun toekomstige vliegtuigen. Hun horizon is echter wat verder weg en ligt op de periode na 2035.

 

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!