‘Safetea’ moet kwaliteit infrastructuur VS opkrikken | Technisch Weekblad
Nieuws

‘Safetea’ moet kwaliteit infrastructuur VS opkrikken

Bart Stam | vrijdag 20 augustus 2004
Vervoer & Logistiek

Het investeringsprogramma Safetea moet komende zes jaar de Amerikaanse infrastructuur een flinke impuls geven. Dat mag ook wel voor 250 a 300 miljard dollar.

Washington DC – Het is veel Amerikanen, waaronder ook de invloedrijke American Society of Civil Engineers (ASCE), al jarenlang een doorn in het oog: de deplorabele conditie van de infrastructuur in het land. Jarenlang hebben zowel de federale overheid als de staten en lokale besturen te weinig geïnvesteerd om het verval in met name snelwegen spoorwegen, havens en kanalen, elektriciteitsnetwerken, en kunstwerken (bruggen, tunnels en viaducten) te gen te gaan. Regelmatig publiceert de ASCE rap portcijfers over de toestand van de infrastructuur, waarbij steevast alle onderdelen een onvoldoende krijgen. Volgens de ingenieursvereniging is er de komende vijf jaar 1300 miljard dollar nodig voor achterstallig onderhoud. Dat is niet verwonderlijk, aangezien het overgrote deel van de highways, vaarwegen, spoorlijnen stamt uit de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog.

Zover als de ASCE wil president Bush niet gaan maar het nieuwe investeringsprogramma Safetea moet wel een stap in de richting zijn. Voor een bedrag van tussen de 250 miljard en 300 miljard dollar wil het ministerie van Transport de infrastructuur moderniseren. Safetea (Safe Accountable Flexible and Efficiënt Transportation Equity Act of 2003) die nu in het congres behandeld wordt, krijgt een looptijd krijgen van zes jaar en heeft tot doel om vooral wegen en transportsystemen te verbeteren en veili ger te maken. Nog altijd komen er jaarlijks 43.000 Amerikanen om in het verkeer. Dat de precieze hoogte van Safetea nog niet bekend is, heeft te maken met stevige discussies tussen de regering Bush en de Senaat en het Huis van Afgevaardigden.

Het Congres wil namelijk meer geld uittrekken en verder gaan in strengere wettelijke maatregelen. Gevolg is wel dat de uitvoering van dit miljardenproject vertraging oploopt en veel staten nog met het oude programma TEA21 werken, waarvan de budgetten echter 30 tot 50 procent lager zijn. Deskundigen verwachten dat er in september een moeizaam compromis wordt gesloten tussen regering en Congres.

Voor een belangrijk deel gaat het budget van Safetea naar verbetering van de snelwegen, bruggen en het voorkomen van files.

Er komt een speciaal budget voor modernisering van het National Highway System (NHS), onder ander via de ICT-systemen. Daarnaast komt er ook meer aandacht voor het openbaar vervoer en stimulering van schone motorbrandstoffen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW