Scheepvaart vaart wel bij nieuwe sluizen | Technisch Weekblad
Nieuws

Scheepvaart vaart wel bij nieuwe sluizen

Den Bosch – Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vorige week twee gemoderniseerde sluizen in de Zuid-Willemsvaart officieel in gebruik genomen. Opvallend is dat tijdens de bouw de scheepvaart nauwelijks hinder ondervond van de werkzaamheden.

‘Dat komt doordat we net naast de doorvaartopeningen in een bouwkuip de nieuwe sluishoofden hebben gebouwd’, aldus T.J. van den Berg van de Dienstkring Waterwegen van Rijkswaterstaat Noord Brabant. ‘Ik weet niet zeker of deze methode nieuw is, maar in Noord-Brabant hebben we nooit eerder op deze wijze een nieuwe sluis gebouwd.’

Op initiatief van Koning Willem I werd tussen 1823 en 1826 de Zuid-Willemsvaart aangelegd, die 123 kilometer lang is. Doel was de scheepvaartroute tussen Den Bosch en Maastricht korter en beter bevaarbaar te maken. Inmiddels zijn veel sluizen aan een ingrijpende opknapbeurt toe. Dit geldt ook voor de sluizen 11 en 13 in de gemeente Someren, tussen Helmond en Nederweert. Van den Berg: ‘Deze sluizen zijn tweemaal gemoderniseerd. In 1870 heeft men in de kolkwanden de gevlochten wilgentakken vervangen door basaltzuilen die in 1930 weer zijn vervangen door stalen damwanden.’ Daarna was er sprake van periodiek onderhoud, zoals het verstijven van de damwanden met IPE-profielen of het aanbrengen van spuitbeton op de hoofden.

Omstreeks 1996 besloot Rijkswaterstaat om beide sluizen te renoveren. Nadat in Berlicum was gebleken dat de houten funderingsvloer en de heipalen waren verrot, moest er echter een nieuw plan komen. Een kostenberekening leerde dat de bouw van twee nieuwe sluizen efficiënter en goedkoper was. ‘Samen met de Bouwdienst hebben we gekozen voor een nieuwe bouwmethode om de stremming te beperken tot elf weken. Normaal is dat twee jaar.’

Bij de sluizen 11 en 13 bouwde Rijkswaterstaat in het verlengde van de bestaande sluishoofden twee nieuwe exemplaren in bouwkuipen van stalen damwanden, waardoor de doorvaart open bleef. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe sluizen toegankelijk zijn voor grotere schepen. Zo kunnen er nu vaartuigen van maximaal 82 meter lang en 9,30 meter breed door beide sluizen. Tot dusver waren de maximumafmetingen 50x 6,60 meter. Bij sluis 13 bouwde Rijkswaterstaat ook een nieuwe ophaalbrug.

Volgens Van den Berg moet in mei 2005 de verbouwing beginnen van de sluizen 10 en 12, eveneens in de gemeente Someren. Daarna volgen nog drie sluizen in Veghel, Keldonk en Beek en Donk.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW