Seriehybride vuilniswagens in België | Technisch Weekblad
Nieuws

Seriehybride vuilniswagens in België

Mischa Brendel | woensdag 2 juli 2008
Vervoer & Logistiek

In België wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van seriehybride vuilniswagens. Naar verwachting is deze zomer het eerste prototype klaar.

Milieubedrijf Veolia Environmental Services, TTA Truckland, VITO en VDK Waste Systems werken samen aan een nieuw type hydride vuilniswagen. Gemeentelijke transportdiensten zoals vuiltransport zijn in principe erg geschikt voor de hybridetechnologie, omdat deze diensten veel remmen en daardoor veel remenergie op kunnen slaan.

Alle deelnemers brengen hun eigen expertise in de groep. Aan de basis van de hybride vuilniswagen staat een DAF FAN CF75, een truck van 21 ton. Met veel gesleutel en de nodige kennis wordt deze wagen omgebouwd tot een seriehybride vuilnisauto.

Bij een seriehybride is de verbrandingsmotor niet langer mechanisch met de wielen verbonden. De verbrandingsmotor doet dan ook alleen nog maar dienst als een stationaire motor die met een vast toerental werkt en hierbij dus een elektromotor oplaadt. De verbrandingsmotor slaat af wanneer de auto stilstaat, wanneer de auto remt (waarvan de energie ook weer wordt opgeslagen) en wanneer de accu van de auto volledig is opgeladen. Met een vast toerental kan een wagen geen hoge snelheden bereiken, maar in de stad is dat ook niet nodig, zeker niet voor een vuilniswagen.

Niet alleen de wielen, maar ook de pers van de vuilniswagen wordt aangedreven door de elektromotor. Deze elektromotor produceert ook nog eens minder lawaai, waardoor nachtelijke ritten met de vuilniswagen ook tot de mogelijkheden gaan behoren.

De ontwikkelaars verwachten dat de seriehybride vuilniswagen zo’n 45% duurder zal worden dan een conventionele vuilniswagen. Hoewel dit een behoorlijk verschil is, denken de betrokken partijen deze hogere kosten er binnen vijf jaar uit te hebben.

Bron: Engineeringnet.be

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!