Nieuws
0

Slimme motor behoedt fietsers voor vallen

Mischa Brendel

Een fiets die stuurondersteuning geeft wanneer iemand om dreigt te vallen. De TU Delft en Koninklijke Gazelle hebben het eerste prototype ontwikkeld van een tweewieler die precies dat doet.

De slimme motor bevindt zich in een cilinder om het stuur heen. Hoewel de motor maar klein is, moet deze – met name bij lage snelheden – behoorlijk wat koppel geven. Dr. Ir. Arend Schwab van de TU Delft: ‘In ons lab hier in Delft bestudeer ik al zo’n zestien jaar de dynamica van het fietsen, waarbij het accent vrij snel is verschoven van ijzer naar de mens.’ Wanneer iemand naar rechts dreigt om te vallen, maakt de fietser een stuurbeweging naar rechts om dat te compenseren en vice versa. De slimme stuurondersteuning doet exact hetzelfde. Maar hoe maakt het systeem dan onderscheid tussen daadwerkelijk vallen en een simpele stuurbeweging? ‘Dat doet het niet’, legt Schwab uit. ‘Als je door een bocht gaat, dan heb je een constante leunhoek. Ook wanneer je een bocht indiceert reageert het systeem op een zodanige manier dat je niet omvalt.’

Lees verder onder de video

Schwab vergelijkt het systeem – zowel toepasbaar op gewone als op elektrische fietsen – met de lane assist-systemen die sommige auto’s hebben: ‘Als je een beetje van je baan afwijkt, stuurt zo’n systeem je weer terug. Maar als je echt van baan wilt wisselen, dan kun je dit gewoon doen. Onze stuurondersteuning werkt hetzelfde met het maken van bochten.’

Volgens Schwab kan het systeem een hoop valpartijen, met name onder de wat oudere fietsers, helpen voorkomen. ‘Het principe van de werking van de motor is eenvoudig’, licht hij toe. ‘Hoe balanceer je de fiets? Het basisprincipe is dat je wanneer je dreigt te vallen moet sturen in de richting van de val en dat is wat dit systeem doet.’ De praktijk blijkt echter wat ingewikkelder dan het principe. Schwab en zijn collega’s merkten bij proeven met het eerste prototype al vlug dat de mens-machine-interface een grote rol speelt: ‘Een deel van de mensen die de fiets uittestten zei: ‘Ja, dit rijdt zo heel fijn’, terwijl een ander deel het als een hele rare fiets ervoer.’ In eerste instantie gaan Schwab en zijn collega’s nu verschillende algoritmes met het systeem testen, om te kijken welke het beste werken.

Onderwerp:
ElektrotechniekMicro-elektronicaVervoer

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×