Solar Team Twente in Marokko: Dagelijks een nieuwe strategie | Technisch Weekblad
Nieuws

Solar Team Twente in Marokko: Dagelijks een nieuwe strategie

Heijden | dinsdag 19 oktober 2021
Energie, Vervoer & Logistiek

Solar Team Twente is een van de acht teams die deelneemt aan de Solar Challange Morocco. In vijf dagen rijden de teams zo’n 2500 km met hun door zonne-energie aangedreven auto. De opdracht is eenvoudig: de snelste auto wint. Mark van Eijk vertelt wekelijks over de voortgang van Solar Team Twente.

‘Afgelopen vrijdag zijn we van Casablanca naar Agadir verhuist, waar maandag de start plaatsvindt. Ik heb nu in het Stade Adrar uitzicht op verschillende teams; de Belgen, de Zweden, het team uit Aken. Je merkt dat het nu heel dichtbij komt. 

Afgelopen zondag hebben we door organisatorische problemen onze parametrische testen niet kunnen doen. We hebben daarom vrijdag onderweg naar Agadir een racesimulatie gedaan. Toen ook hebben we de communicatieprotocollen geoefend. We hebben gesimuleerd dat er een ongeplande chauffeurswissel kwam.

Uit de parametrisatie is het verbruik van de auto bij bepaalde snelheden gekomen, dat helpt bij het bepalen van de strategie. Als je weet hoeveel energie nog in de accu zit, weet hoeveel kilometer we nog moeten rijden, kunnen we afhankelijk van de zonne-opbrengst bepalen hoe hard we moeten rijden om de race uit te kunnen rijden.

De optimale snelheid wordt berekend op basis van verschillende parameters: zonintensiteit, hoe vol zit de accu, het hoogteprofiel van de race. Een aantal van onze strategen hebben vooraf al de route verkend. Zij hebben gekeken naar de plekken waar het vanwege de veiligheid slimmer is om rustiger te rijden. Soms is er bijvoorbeeld een slecht wegdek, dan willen we voorkomen dat er steentjes komen op een plek waar we dat niet willen. Het is dan voor de zekerheid beter langzamer te rijden om zo schade te voorkomen.

Op zonnige dagen kunnen we op het vlakke met 70 km/h energieneutraal rijden. In de bergen gaan we last krijgen van snelheidsverschillen. Hellingen gaan veel verschil maken. Dat is anders dan in Australië in 2019, waar we vrijwel constant vlak reden. We hebben onze motor (in 2013) en motorcontroller (in 2016) zelf ontwikkeld. We hebben de aandrijflijn daarvan zo aangepast dat we de heuvels overkomen, zonder dat deze verhit wordt met energieverlies als gevolg. De aandrijflijn is zo ontwikkeld om ook op lage snelheid in de bergen zo efficiënt mogelijk te kunnen rijden. de zelfontwikkelde MCU (motor control unit) met nieuwe complexe technologie helpt hier met name bij.

Solar Team Twente

Deze dagen gaan we voornamelijk rondjes rijden op de testtrack. De coureurs moeten ook oefenen op de hitte, ze moeten 3 uur rijden bij 30 graden. Zondag wordt met oefeningen als slingeren rondom pylonen de startpositie bepaald. Dat is heel belangrijk. Stel je rijdt als derde, maar wil volgens je strategie sneller rijden dan nummer 1 en 2. Dan kom je in de bergen dat konvooi tegen. Om het meeste voordeel te halen uit je strategie, moet je als eerste starten.

Er zijn echter zoveel dynamische eigenschappen in de race dat het heel lastig is dat vooraf te voorspellen. We rijden daarom met een bus achter onze zonneauto, de Decision Making Unit. In de bus zitten een aantal van onze mensen met laptops, waarop ze onder meer de weersverwachting kunnen zien. Zij nemen de beslissing over hoe hard te rijden.

Je zult ook zien dat we na dag 1 je strategie voor dag 2 al moet aanpassen. De auto’s beginnen alle met een volle accu op dag 1, maar mogen na de race niet worden opgeladen. De auto’s rijden puur op zonne-energie. Er zijn reglementen over dat de auto na de race in de schaduw moet staan, zodat iedereen evenveel zonuren kan maken. Of we kunnen zo achter een vrachtwagen komen die 25 km/h rijdt. Dat soort situaties had je niet in Australië. Dat maakt het tot een intense race, een stuk spannender.’