Solar Team Twente in Marokko: nog twee weken finetunen voor de race | Technisch Weekblad
Nieuws

Solar Team Twente in Marokko: nog twee weken finetunen voor de race

Solar Team Twente is een van de acht teams die deelneemt aan de Solar Challange Morocco. In vijf dagen rijden de teams zo’n 2500 km met hun door zonne-energie aangedreven auto. De opdracht is eenvoudig: de snelste auto wint. Mark van Eijk vertelt wekelijks over de voortgang van Solar Team Twente.

‘We zitten met het hele team in een hotel net ten noorden van Casablanca. ’s Ochtends om half 8 vertrekt het grootste deel van het technische team naar de werkplaats voor de laatste werkzaamheden. De auto is al gereed, maar je komt altijd wat tegen. Het zijn de laatste kleine details.

We richten ons nu verder op winst in protocollen als een bandenwissel of een motorwissel. Het hele jaar zijn we bezig geweest om de auto zo goed mogelijk te maken. Telkens nemen we beslissingen om zo snel mogelijk de finish te halen. Daarmee pakken we eerst raceminuten, maar op een gegeven moment kan dat niet meer en is de winst maar een paar seconden. Dan kunnen we beter oefenen op protocollen.

Het zonnepaneel zal dit jaar evenmin het verschil maken, ook niet bij de tegenstanders. In 2019 gebruikten we een paneel van galliumarsenide, een zonnepaneel met een hoge efficiëntie dat ook in de ruimtevaart wordt gebruikt maar ook heel duur is. Dit jaar zijn de reglementen voor de Solar Challenge aangepast en mag dit paneel niet meer gebruikt worden om eerlijke concurrentie te stimuleren. Het was voor kleine teams te duur om aan te schaffen.

We hebben gekozen voor de bekende silicium zonnecel. Nog steeds biedt dat verschillende opties, ook in het laminaat. Daarvoor hebben we gesproken met verschillende leveranciers in binnen- en buitenland: welk systeem past het best bij ons. We kijken naar verschillende eigenschappen van de zonnecel, zoals efficiëntie (hoeveel energie zet ie daadwerkelijk om?), spanning (heeft te maken met de rest van het elektrisch systeem) en temperatuurafhankelijkheid (liefst niet erg gevoelig voor de hete Marokkaanse zon).

Komende zondag gaan we op een vliegveld in de buurt de hele auto parametriseren. Rechtdoor rijden, gas loslaten, uitrollen en kijken hoeveel weerstand je daadwerkelijk hebt. Ook gaan we op elke snelheid rijden en meten hoeveel energie we op die bepaalde snelheid verbruiken. Dat legt de basis voor de race. We hebben dat in Nederland natuurlijk ook gedaan, maar willen kijken of de omstandigheden hier anders zijn.

Een groot verschil tussen Nederland en Marokko is de zon. In Nederland levert de zon rond de 70 kWh/m2 in de maand oktober, in Marokko twee keer zoveel. Daar passen we onze strategie op aan. We moeten wel weten als we 80 km/h rijden of we dan de finish halen.

De accu heeft een range van ongeveer 800 km zonder zonnepaneel bij een constante snelheid van 80 km/h, maar bij bepaalde hoge snelheden verbruik je meer energie dan het zonnepaneel opvangt. De zonne-energie wordt dan ook direct doorgespeeld aan de aandrijflijn. Andersom, slaat de accu bij lagere snelheden juist zonne-energie op. Het zijn de laatste testen, naast het klaar maken van de auto voor de keuring. Daarna gaan we ons voorbereiden op de race.’