Sony neemt Guerrilla over | Technisch Weekblad
Nieuws

Sony neemt Guerrilla over

Guerrilla werkt aan een nieuwe versie van het schietspel Killzone voor de Playstation 3.

Amersfoort – Guerrilla, de Amsterdamse ontwikkelaar van het computerspel Killzone, is vorige maand overgenomen door Sony. Killzone draait op de Playstation 2 van Sony. Van dit spel zijn wereldwijd twee miljoen exemplaren verkocht. Momenteel werkt Guerrilla aan een nieuwe spelen voor de Playstation 3. Deze spelmachine komt binnenkort op de markt.

Softwarehuis Guerrilla, opgericht in 2000, telt 110 medewerkers, waarvan 25 met een technische opleiding. Het merendeel van het personeel is – naast een staf van 15 mensen – verdeeld over drie disciplines. Dat betreft design: het eigenlijke spelontwerp; art: het bedenken van animaties; en programming, het programmeren van het spel. Tien medewerkers houden zich bezig met R&D-achtige zaken. ‘Maar dat worden er meer en het aantal groeit harder dan het totale aantal personeelsleden’, aldus directeur ontwikkeling Arjan Brussee (33). Van die tien maken er acht deel uit van het Artificial Intelligence-team, dat vernieuwende elementen voor spellen ontwikkelt. Dit jaar neemt Guerrilla waarschijnlijk 40 nieuwe medewerkers aan. Brussee: ‘We ontwerpen niet-bestaande werelden die er realistisch uit moeten zien. Daarbij is kennis nodig van architectuur, industrieel ontwerp en geschiedenis, en vooral oog voor detail. Om het verloop van het licht in een scène of de manier waarop geluid zich verplaatst goed te kunnen weergeven, is natuurkundige kennis noodzakelijk.’ Het ontwerp van het schietspel Killzone voor de Playstation 2 telt 30 tot 60 manjaar werk. In de nieuwe versie voor de Playstation 3 zit meer dan 200 manjaar werk. Ruim 100 mensen zijn er zeker een jaar mee bezig. Daar gaat een uitgebreid voortraject van prototyping aan vooraf.

Het verschil tussen de oude en nieuwe versie zit in de grotere complexiteit en de rijkdom aan details. Brussee: ‘In het bestaande spel is een auto hoekig, in de nieuwe versie heeft deze de ronde vormen van een Ferrari. Als je op de band van een auto schiet, zie je hem ook leeglopen. Vuur je op de benzinetank dan ontploft de auto anders dan wanneer je de motor raakt’.

De ontwikkeling van een spel eindigt met een zorgvuldig bewaarde ‘gold master’. Er gaat een pdf-file naar de Sony-fabriek, die in enkele weken voldoende kopieën produceert, waarna distributie volgt naar de Dixons en de Free Record Shops van deze wereld.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW