Studententeam kan 3396 km rijden op 1 kg waterstof | Technisch Weekblad
Nieuws

Studententeam kan 3396 km rijden op 1 kg waterstof

Eco-Runner Team van de TU Delft heeft de meest zuinige rit afgelegd tijdens de The Hydrogen Efficiency Challenge. De studenten behaalden een efficiëntie van 3396 km/kg waterstof. Dit is grote verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen 2500 km/kg waterstof was gehaald.

Eco-Runner Team reed met de studententeams HAN Hydromotive en Green Team Twente in de zelf georganiseerde wedstrijd, een alternatief voor de normaal jaarlijks georganiseerde Shell Eco-marathon. In vier pogingen over ongeveer 10 km mochten de teams proberen de meest efficiënte rit te rijden.

Het Eco-Runner won de wedstrijd, daarachter eindigde Green Team Twente op de tweede plek met 2450 km/kg waterstof. HAN Hydromotive kwam zonder efficiëntie score op de derde plaats. Ter vergelijking, een gewone waterstofauto rijdt ongeveer 100 km/kg waterstof.

De studenten uit Delft verbeterden de efficiëntie van hun ‘stadsauto’ – de deelnemende auto’s moeten in ieder geval verlichting, ruitenwissers, bagage en een rechtop staande stoel hebben – op vrijwel elk vlak. Het gewicht van de Eco-Runner XI werd ten opzichte van het model van vorig jaar verlaagd van 135 kg tot 95 kg en de luchtweerstand nam met 48% af.

Ook verruilden de studenten dit jaar de brandstofcel van Horizon voor een cel van Spectronik. ‘Daarmee hebben we een meer efficiënte brandstofcel met een hoger voltage die daardoor meer energie levert’, zegt Reinout Sterk, chief engineer van het Eco-Runner Team.

‘Tegelijk wordt de brandstofcel bij een hogere power output minder efficiënt en verbruikt de motor tijdens het optrekken meer energie dan de brandstofcel kan leveren. Die piek vangen we op met een energiebuffer bestaande uit capacitors, terwijl de brandstofcel continu op een lagere power werkt. Daarmee kunnen we de sweet spot van de brandstofcel behouden. De capacitors zijn als een batterij, maar met een iets andere technologie. Ze slaan elektriciteit op in statische lading.’

Ook de weersomstandigheden hebben invloed. Een hoge luchtvochtigheid, tijdens de wedstrijd was die 70%, zorgt voor meer efficiency. ‘Boven een bepaalde temperatuur gaat de brandstofcel stuk. Het liefst koelen we zo min mogelijk, want fans vragen ook weer energie. Daar zoeken we de grenzen in op.’

De studententeams reden hun wedstrijd op circuit park Berghem, nabij Oss, met een minimale snelheid. Dat parcours was vooraf ingeladen, zodat de auto geheel autonoom gas kan geven – de bestuurder stuurt enkel maar. ‘De computer berekend vooraf de snelheden hoe zo efficiënt mogelijk kan worden gereden. Daarbij wordt de afweging gemaakt tussen luchtweerstand en corner drag. Een hoge snelheid op het rechte eind zorgt voor meer luchtweerstand, hoe harder door de bocht.’

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW