Nieuws

Tauw wil luchtzuiverend scherm snel testen

Gemeenten en rijksoverheid tonen grote belangstelling voor een scherm langs de weg dat misschien wel twintig procent van het fijn stof en NOx uit auto-uitlaten kan afvangen. Het scherm vormt een mogelijke oplossing voor de ‘hot spots’ in de drukke verkeerswegen: daar overstijgen de schadelijke uitlaatgassen de aangescherpte normen en mag er niet gebouwd worden.

Wat de werkzame stof is, wil ir. Henk Schepers van Tauw niet zeggen. Maar het ingenieursbureau staat te trappelen om zijn ‘luchtzuiverend geluidsscherm’ in de praktijk te gaan testen. De ingenieurs in Deventer en hun partner Holland Scherm (KWS Infra) verwachten dat de werkzame stof in de schermen ‘bij gemiddelde weersomstandigheden’ leidt tot een afname van tien tot twintig procent aan NOx en fijn stof. Bovendien bindt het materiaal CO2 op langere termijn, circa driehonderd kilogram per meter scherm.
Het adsorberende materiaal van Tauw is het restproduct van ‘een thermisch proces en een categorie 1 bouwstof’, wil Schepers nog net kwijt. Maar omdat deze vondst zo uitblinkt in eenvoud, wil het ingenieursbureau daar niet meer over meedelen, ook al is inmiddels de octrooiaanvraag op het luchtzuiverend geluidsscherm de deur uit.
‘We hebben het materiaal getest op laboratoriumschaal en geconstateerd dat stikstofoxiden voor honderd procent worden omgezet in nitraat en nitriet, en dat fijn stof voor 95 procent wordt geadsorbeerd’, zegt Schepers. ‘Maar ik moet daarbij aantekenen dat fijn stof in een lab moeilijk na te maken is. Daarom is het belangrijk dat we snel op praktijkschaal gaan testen.’

Het scherm, dat naast het reduceren van schadelijke emissies ook geluid weert, kan volgens Tauw bestaan uit een korfconstructie, zoals nu ook wel gebruikt wordt langs wegen. In plaats van lavagesteente in de rechthoekige korven van gaas, komt dan het ‘restproduct uit een thermisch proces’. Maar het adsorberende materiaal zou ook op bestaande geluidsschermen kunnen worden aangebracht, al moet er dan nog een middel gevonden worden om de stof te laten hechten. ‘Het is steenachtig materiaal, je kunt het er niet als verf opsmeren.’ Ook zou het aan te brengen zijn op wegoverkappingen, op de binnenkant van tunnels, in tunnelmondingen of in schoorstenen die vuile lucht uit verkeerstunnels afvoeren.
Als blijkt dat de werkzame stof niet oneindig fijn stof, stikstofoxiden en andere emissiedeeltjes kan opnemen, moet er gespoeld worden. Bij een scherm in de open lucht spoelt regenwater sowieso het scherm af; het is mogelijk dat water op te vangen en te filteren. Bij tunnels, tunneluitgangen of schoorstenen zijn aparte voorzieningen nodig voor de periodieke spoelbeurt.
In het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit (IPL) van Rijkswaterstaat kijkt men naar de mogelijkheid om stikstofoxiden af te breken met een titaandioxide coating op schermen langs de snelweg. Nadeel van dit proces is dat daarbij daglicht nodig is.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW