Nieuws

'The Complete Guide to the Battery Revolution' als vlotte spoedcursus

Gerald Schut | donderdag 11 april 2019
Energie, Milieu & Duurzaamheid

Betere batterijen zijn onmisbaar om van fossiele brandstoffen af te komen. In het eerste deel van The complete guide to the battery revolution op tech-site Quartz praat sterauteur Ashkat Rathi de lezer in een uurtje soepel bij over de stand van zaken in batterijenland.

Van 2005 tot 2015 vertienvoudigde de wereldwijde productie van Li-ion batterijen. Naar verwachting zal die in 2025 nog eens 2025 nog eens vervijfvoudigen. De prijs per kWh daalde in de afgelopen acht jaar spectaculair met een factor 6. Als er nu nog een derde tot de helft van de prijs afgaat is een stekkerauto volgens het Amerikaanse DOE goedkoper dan een benzineslurper.

Rathi neemt de lezer mee van de eerste moderne elektrische auto, de EV1 van General Motors in 1996 op NiMH-batterijen, via de ontwikkeling van de Li-ion batterij uit de laboratoria van Exxon, naar de vier grote spelers op de huidige Li-ion-markt. De batterijwereld is ‘business to business’, dus geen enkele naam klinkt zo vertrouwd als Duracell. Het Chinese CATL is ‘s werelds grootste fabrikant van autobatterijen, in de nek gehijgd door het eveneens Chinese BYD en het Zuid-Koreaanse LG Chem. En dan maakt het Japanse Panasonic alle batterijen voor Tesla. Rathi benoemt veelbelovende technieken en spannende startups. Erg lezenswaardig! Gratis registratie is noodzakelijk om het stuk te kunnen lezen. Een wegwerpadres van Yopmail.com volstaat daarvoor.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW