Tip: AI in de cockpit, maar niet aan de stuurknuppel | Technisch Weekblad
Nieuws

Tip: AI in de cockpit, maar niet aan de stuurknuppel

Gerald Schut | dinsdag 1 december 2020
Robotica & AI, Tips

Hebben gevechtsvliegtuigen in de toekomst nog een mens in de cockpit, vraagt weekblad The Economist zich af in een voortreffelijk artikel over de toekomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de militaire luchtvaart. Zo’n fragiel wezentje dat slecht tegen G-krachten bestand is? In de finale van DARPA’s AlphaDogfight trial versloeg de AI van startup Heron Systems vijf maal op rij een menselijke piloot in virtuele één-tegen-één-confrontaties.

Desalniettemin is in de meeste toekomstige fighter-ontwerpen gewoon een plek voor een menselijke piloot. Onderzoek richt zich op ‘een herverdeling van cognitieve werklast in de cockpit. Ten eerste wordt een vliegtuig slechts 1 à 2 % lichter als je de piloot en de hem omringende systemen uit een vliegtuig sloopt. Ten tweede, zijn zelfs de beste AI-systemen nog slecht in staat om met onverwachte omstandigheden om te gaan. En ten derde is het maar de vraag of we AI willen laten afwegen hoeveel burgerslachtoffers ‘een proportioneel offer’ zijn voor een te verwezenlijken militair doel, zoals oorlogsrecht voorschrijft.

Ondertussen maakt AI dus wel spectaculaire vorderingen. Driekwart van de dodelijke ongelukken van F-16 piloten is bijvoorbeeld te wijten aan flauwvallen door overweldigende G-krachten. Een ‘Automatic Ground Collision Avoidance System’ detecteert het dreigende neerstorten en neemt het stuur over. Anders systemen werken aan ‘adaptieve autonomie’: ze detecteren wanneer een piloot het niet meer alleen aan kan en komen dan te hulp.

 

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!