Toyota is binnenkort de grootste autoproducent | Technisch Weekblad
Nieuws

Toyota is binnenkort de grootste autoproducent

Flexibele productie, snelle productontwikkeling en focus op de klant. Dat zijn de belangrijkste factoren achter het succes van Toyota.

Haarlem – Toyota gaat binnenkort General Motors voorbij als grootste autoproducent ter wereld. Om hoeveel personenauto’s het precies gaat is onduidelijk.

De autoproductiestatistieken op internet lopen jaren achter. In 1999 kwamen beide producenten al op jaarlijks ruim drie miljoen stuks. The Economist van 29 januari meldt dat de wereldproductie van personenauto’s sinds 2000 met drie miljoen is gestegen tot 60 miljoen per jaar, en dat Toyota goed is voor de helft van de groei.

 

Meeste ervaring

Het Engelse blad somt in haar editie van 31 januari in een portret van Toyota de redenen voor dit succes op. De drie belangrijkste: flexibele productie, snelle productontwikkeling en focus op de klant. Alle autoproducenten hebben zich de laatste decennia op deze drie criteria verbeterd, zegt Wim Oude Weernink, Nederlands correspondent van het vakblad Automotive News Europe. ‘Maar Toyota is er mee begonnen en heeft er dus de meeste ervaring mee.’

 

Kaizen

‘Toyota heeft de auto-industrie geleerd wat de beste manier is om auto’s te maken’, aldus the Economist.

Het ‘Toyota Production System’ (TPS), onderwerp van het boek ‘The machine that changed the world’ (1991), dateert van kort na de Tweede Wereldoorlog.

Ingenieur Taiichi Ohno (1912 – 1990) heeft de basis gelegd voor dit systeem van lean manufacturing. Zijn betekenis voor Toyota en de auto-industrie is immens. Ohno was een bevelen blaffende Japanse chef ‘oude stijl’, die overigens veel aan zijn medewerkers overliet.

De kern ervan is: kaizen, absolute concentratie op constante hoge kwaliteit door continue verbetering. De kwaliteitscontrole ligt in handen van de werkers aan de lopende band.

Een tweede belangrijk element van het TPS is flexibiliteit. De productielijn in Toyota’s grootste fabriek, die in het Japanse Tsutsumi, kan acht modellen door elkaar verwerken, waaronder de hybride Prius.

En de derde factor is just in time aanlevering van door derden gefabriceerde componenten. In sommige autofabrieken hebben de toeleveranciers een eigen plek om hun voorstoelen of kabelbomen te produceren.

Oude Weernink: ‘Nu werkt iedereen volgens deze principes. Een goed Europees voorbeeld is de BMW-fabriek in Regensburg’.

 

Vier jaar

De ontwikkelingsafdeling van Toyota slaagt erin om in ruim twee jaar een nieuw model te ontwikkelen, aldus The Economist.

Het kan zo snel omdat de ingenieurs van Toyota zoveel mogelijk dezelfde componenten voor verschillende modellen gebruiken. Tweederde van de componenten in nieuwe auto’s is afkomstig uit voorgaande typen.

De ontwikkeling – in Europa – van de compleet nieuwe Toyota Yaris kostte 36 maanden, inclusief bouw en inrichting van een nieuwe fabriek.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!