Nieuws

Traploze versnellingsnaaf voor smooth cruise

De verkiezing van de Batavus toerfiets Adagio NuVinci tot Fiets van het Jaar, op 28 januari, heeft de aandacht gevestigd op de bijzondere traploze versnellingsnaaf die op deze tweewieler zijn Nederlandse primeur beleeft. Het gaat om een continu variabele transmissie, die niet werkt met tandwielen maar waarbij kantelende kogels de krachtoverbrenging tussen de inputschijf en de outputschijf regelen. De spierkracht vertaalt zich naar de kracht op de achteras via kogels die door hun hoek de krachtoverbrenging regelen. ‘Door de kogels te verschuiven, verandert de diameter van het contactoppervlak waardoor er een bijna oneindige variatie in versnellingen mogelijk is’, beweert de fabrikant.

De weerstand waarmee dat gebeurt, regelt de fietser zelf middels zijn stuurhandel. ‘Je draait de handel net als bij de gashandel op een motorfiets’, zegt Dirk Spiers. Hij is de Europese vertegenwoordiger van ATC, de licentiehouder van Fallbrook Technologies, een bedrijf in San Diego, Californië, waar uitvinder Donald Miller zijn cvt-naaf heeft uitontwikkeld. Fallbrook noemt zijn traploze naaf de Smooth Cruise Continuously Variable Planetary.

De makers van de geruisloze, traploze versnellingsnaaf zien veel meer toepassingen in het verschiet, bijvoorbeeld in lichte elektronische voertuigen, tractoren of windmolens. Ofschoon de buitenkant van de trommel in aluminium is uitgevoerd, is het gewicht van de naaf het grootste probleem: de NuVinci weegt namelijk iets meer dan vier kilo.

Ontvang de nieuwsbrief, binnenkort 2 keer per week

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW