'Hybride water injection dredgers zijn state of the art' | Technisch Weekblad
Nieuws
Water injection dredger Maas aan de kade van Kooiman Marine in Zwijndrecht.

'Hybride water injection dredgers zijn state of the art'

redactie | vrijdag 2 juli 2021
Maritiem & Offshore

Op 30 juni werden de doopceremonies verricht voor de hybride waterinjectievaartuigen Maas en Mersey van Van Oord. De gelegenheid vond plaats aan de kade van het hoofdkantoor van Van Oord in Rotterdam. Beide state-of-the-art water injection dredgers zijn ontwikkeld en gebouwd door Kooiman Marine Group in Zwijndrecht.

Karin Schinagl, echtgenote van Managing Director Netherlands Ronald Schinagl, doopte het schip Maas. Karien van Oord verrichtte de doophandeling voor de Mersey. Zij was tot in 2020 voorzitter van de Familieraad van de familie Van Oord en lid van de Bestuursraad van MerweOord.

State of the art baggerschepen

De hybride schepen zijn ontwikkeld door Kooiman Engineering in nauwe samenwerking met Van Oord. Twee elektrisch aangedreven pompen persen water onder hoge druk, of met veel volume door de U-vormige waterinjectie pijp die zich aan de achterzijde van het schip bevindt. Met deze pijp wordt water geïnjecteerd in de bodem waardoor het sediment loswoelt dat met de stroming wordt afgevoerd. Er zijn meerdere manieren van injecteren mogelijk waardoor de schepen een optimale inzetbaarheid hebben. De schepen meten (lengte en breedte inclusief de water injectiepijp) 43,07 x 12,40 m met een holte van 3,40 m.

“De eerste proefvaart met de ‘Maas’ is alweer even geleden.” vertelt Maarten Kooiman, projectleider van Kooiman Marine. “De proefvaarten waren intensief. Het schip is uitgerust met veel systemen die de uitstoot verminderen en de inzetbaarheid verhogen. Deze hebben we uitvoerig getest.” Het schip heeft een batterij-hybride energiehuishouding. Kooiman: “Met de flexibiliteit van één of twee dieselgeneratoren, die voldoen aan de IMO Tier 3 en Stage V emissie-eisen, wordt het boordnet gevoed. Daarnaast wordt warmte van de uitlaatgassen omgezet in elektrisch vermogen die wordt teruggevoerd in het net.”

Zeer geringe diepgang

“Naast de ontwikkeling van een duurzaam schip hebben we ook gekozen om het baggerproces te optimaliseren”, vertelt Rick Jansen, projectleider nieuwbouw bij Van Oord. “Het schip is uitgevoerd met Dynamic Positioning. Het schip is zeer wendbaar door de twee elektrisch aangedreven roerpropellers en de elektrisch aangedreven boegschroef. Met de zeer geringe diepgang zijn deze schepen uitermate geschikt voor onderhoudsbaggerwerk in ondiepe havens.”

Maarten Kooiman: “We hebben uitvoerig gekeken naar de vorm van het onderwaterschip. Binnen de lengte, breedte en diepgang restricties is de vormgeving maximaal gestroomlijnd en is de weerstand geminimaliseerd. Hierdoor kan er minder vermogen geïnstalleerd worden wat direct resulteert in vermindering van brandstofverbruik tijdens varen en nog minder CO2 uitstoot. Daarnaast heeft het schip een zeer laag geluidsniveau en een maximaal comfort voor de bemanning.” 

Waterinjectievaartuig Maas was in juni al aan het werk bij de Afsluitdijk (foto: Flying Focus). Tekst gaat verder onder de foto.

Waterinjectievaartuig Maas tijdens werkzaamheden aan de Afsluitdijk.

Portfolio in baggermarkt

Bij Kooiman Marine Group zijn alle disciplines aanwezig die nodig zijn voor het ontwerp, de bouw en levering van nieuwe schepen. Vakmanschap en oog voor kwaliteit zijn de basis voor zuiver op maat gemaakte schepen. Met de opleveringen van de water injection dredgers ‘Maas’ en ‘Mersey’ verbreedt Kooiman Marine haar portfolio in de baggermarkt, waarbij zij laat zien dat ook in het haven- en vaarwegonderhoud maatwerkschepen passen.