Vanuit Zwaag automatisch lassen in Mechelen | Technisch Weekblad
Nieuws

Vanuit Zwaag automatisch lassen in Mechelen

| vrijdag 30 juli 2021
Ingenieursbureaus, Robotica & AI

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zal zijn onderhoudswerkplaats voorzien van een geavanceerde lasrobot van Rolan Robotics. Het bedrijf uit Zwaag, nabij Hoorn, zal de Belgische spoorwegen ook tien jaar ondersteuning geven.

Eerst de droge feiten. Rolan Robotics levert een OTC robot type FD-B8L, een zes-assige robotarm die aan weerszijden wordt voorzien van een externe asmanipulator, waarmee producten traploos kunnen worden geroteerd. De robot kan alle lastaken en een hanteergewicht tot 8 kg aan. De verlengde arm maakt de robot geschikt voor grote werkgebieden.

‘NMBS heeft vijf bedrijven benaderd om in te schrijven op hun tender, een lijvig boekwerk waarin de eisen tot in detail zijn gespecificeerd’, zegt Paul Barendse, sales manager bij Rolan Robotics. ‘Daarnaast hadden ze voor andere factoren een matrix op gesteld; prijs, levertijd en een partner die 10 jaar volledige service kon verrichten. Er is een rekensom gemaakt met die gewogen factoren en daarin kwamen wij dan als beste uit de bus.’

Rolan Robotics is begin jaren ‘80 voortgekomen uit Hoogovens Automation Systems. De afdeling werd verzelfstandig en ging op in een afdeling van Morelisse Robottechniek, toen een Nederlandse fabrikant van lasmachines. Morotech Robottechniek was daar het gevolg van. In 2002 ontstond er een scheiding en ging een deel van de onderneming verder onder de naam Rolan Robotics. Investeringsmaatschappij OxGreenfield heeft sinds 2017 een meerderheid van de aandelen.

Het bedrijf is vertegenwoordiger van lasrobots van OTC, het merk dat nu ook geleverd wordt aan de NMBS. ‘Maar wij vertegenwoordigen ook nog andere merken. Als een klant bij ons een vraag neerlegt, zoeken wij er de juiste robot bij. We zoeken naar een passende oplossing voor de klant, zowel technisch als financieel.’

‘Als je puur naar het lassen kijkt is er geen sprake van een groeimarkt. Er is wel een markt om handmatig lassen te vervangen door geautomatiseerd lassen, met name in het lassen van kleine series of enkel stuks. Andere tendens is dat productie steeds meer terugkomt naar Nederland. De footprint van een product moet zo minimaal mogelijk zijn en landen in het Oostblok krijgen het ook steeds drukker, waardoor het prijsvoordeel om uit te besteden ook steeds minder wordt.’

In dit geval wilde de NMBS een las-automatiseringsoplossing voor zijn onderhoudswerkplaats in Mechelen, de plaats waar ze hun materieel ‘rollend houden’, zoals Barendse zegt. ‘De treinstellen hebben reservoirs waarin lucht zit om de remmen te bekrachtigen. Het drukvat comprimeert de lucht voor voldoende druk op de remmen en moet dus volgens strikte normen gelast worden. 

Belangrijk daarbij is dat de lasnaad zeer nauwkeurig geplaatst wordt. ‘Die specifieke eigenschap hebben wij aan boord. De robot heeft een nauwkeurigheid van 1/800etot 1/10emm. Het te lassen product is vaak minder nauwkeurig dan wat de robot kan bieden. Daar zijn dan zoek- en volgsystemen met laser voor.’

Rolan Robotics is nu al bezig met dit project, ook al wordt de lasrobot pas in november geleverd. In Noord-Holland wordt bijvoorbeeld nu met digital twins gewerkt. De NMBS heeft ons gevraagd de lasprogramma’s voor de reservoirs te maken en valideren’, zegt Barendse. ‘Dat is het mooie van offline programmeren, we kunnen dat bij ons op kantoor doen. Vroeger stond de robot op de werkvloer en deed de klant zijn ding. Nu kunnen wij op afstand, met de digital twin op de computer programmeren.’

Als de reeks aan treinstellen weer het spoor op kan, kan het werk van de robot ook aangepast worden. ‘Dan zijn er weer andere producten die op de installatie gelast worden; plaatwerk, dakconstructies, onderdelen voor het spoor. Er is bovendien potentie voor meer. De NMBS heeft nog oude robots staan die op de nominatie staan vervangen te worden

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW