Variabel brandstofmengsel geeft motor hoger rendement | Technisch Weekblad
Nieuws

Variabel brandstofmengsel geeft motor hoger rendement

Arjen Dijkgraaf | zondag 13 september 2009
Energie, Vervoer & Logistiek

Dieselmotoren kunnen een ongekend hoog thermisch rendement halen wanneer je de brandstof aanlengt met een percentage benzine dat wisselt als functie van het te leveren motorvermogen.

Dat stelde prof. Rolf Reitz (University of Wisconsin-Madison) vorige maand tijdens een congres in Dearborn, Michigan.

In een dieselmotor ontbrandt de brandstof vanzelf als gevolg van de druk veroorzaakt door de omhooggaande zuigers, maar in een benzinemotor is hiervoor ook een ontsteking – bougies – voor nodig. Prof. Reitz stelt dat als je op het kritieke moment naast die benzine ook een hoeveelheid diesel injecteert in de verbrandingskamer van de cilinder, de ontbrandende diesel in staat is om ook de benzinefractie aan te steken.

Deze fast-response fuel blending leunt in de praktijk zwaar op de computerbesturing van het injectieproces. Hoe zwaarder de motor moet trekken, hoe hoger het optimale benzinepercentage: 85 procent bij vol vermogen, 50 procent bij lichte belasting. Deze nauwkeurige beheersing van de brandstofinjectie leidt er echter tevens toe dat de motor veel minder heet wordt, wat hem zuiniger maakt. Ook is de verbranding veel minder onvolledig en ligt de druk lager, wat de kosten van het injectiesysteem beperkt.

Met de eencilinder testmotor van Caterpillar zegt Reitz in zijn lab al een rendement van 53 procent te hebben gehaald. Dat is meer dan dat van de beste tweetakt scheepsdiesel en ongeveer het dubbele van dat van de gemiddelde automotor.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!