Vliegende-zonnebotenrace op het Ketelmeer | Technisch Weekblad
Nieuws

Vliegende-zonnebotenrace op het Ketelmeer

Vier zonneboten vlogen over het water van het Ketelmeer in Flevoland tijdens een vriendschappelijke wedstrijd die op maandag 17 augustus plaatsvond. Deze competitie werd door het TU Delft Solar Boat Team georganiseerd omdat het wereldkampioenschap zonneboten in Monaco door corona werd afgelast.

De opzet was kleinschalig, zonder publiek, met vier deelnemende teams. Het Clafis Victron Energy Solar Team uit Leeuwarden kwam als winnaar uit de strijd. Het Sunflare Solarteam werd tweede, de Delftse boot derde en Twente Solar Team vierde. De Delftse en Twentse boten kampten met technische problemen. Bij de Twentenaren ontstond in de eerste race een lek, wat gelukkig gerepareerd kon worden. De Delftenaren hadden achtereenvolgend te kampen met motor- en regelsysteemproblemen.

Beide teams voeren de race wel uit, maar moesten enkele keren het water uit voor reparaties. Desondanks zijn ze tevreden, melden ze in hun respectievelijke persberichten. Door de coronamaatregelen hadden ze hun nieuwe technieken vooraf weinig kunnen testen.

Draagvleugels en haaienhuid

Het Delftse team had een jaar lang naar het wereldkampioenschap toegeleefd en hun studie ervoor stopgezet. Ze hebben, net als het Twentse team, in een jaar tijd een compleet nieuwe zonneboot gebouwd. Om toch te kunnen laten zien wat de groene technologie het afgelopen jaar bereikt heeft, organiseerden ze zelf een race met drie onderdelen: een duurrace, een slalom en een sprint.

De eenpersoons race-zonneboten zijn aan de bovenkant bijna volledig bedek met zonnepanelen om energie op te weken voor de voortstuwing. Dankzij draagvleugels kunnen boten opstijgen uit het water om zo de weerstand minimaal te houden en een snelheid tot 55 km/h te halen.

De boot van de TU Delft is ongeveer 2 m breed,  6 m lang en weeg 110 kg en had een ‘geheim wapen’. Op hun draagvleugels was een folielaag aangebracht van kunstmatige haaienhuid die bestaat uit kleine ribbelstructuren. Dit zorgt ervoor dat de vleugels soepeler door het water glijden. Vergelijkbare structuren worden al langer gebruikt om olympische bobsleeën, racevliegtuigen en grote zeiljachten sneller te laten gaan.

‘Het was leuk om een keer zelf de race te organiseren, maar we hopen dat het wereldkampioenschappen in Monaco volgend jaar wel weer door kan gaan’, besluit Lena de Rouw, Team Manager van de Delftse zonneboot in een persbericht.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!

Gratis proefabonnement TW

Bestel nu 2 gratis proefnummers TW