Volkswagens volautomatische parkeerhulp | Technisch Weekblad
Nieuws

Volkswagens volautomatische parkeerhulp

Volkswagens Park Assist systeem heeft twee opvolgers: de Park Assist Vision en de Parking Garage Assistent. Volkswagen presenteerde beide systemen tijdens de Research Roadmap 2008.

Waar de Park Assist de bestuurder assisteerde bij het fileparkeren, daar gaat Park Assist Vision een stap verder. Het nieuwe systeem van Volkswagen is in staat om volledig op eigen houtje de auto volautomatisch in een parkeervlak te rijden. Het systeem is echter alleen geschikt om te parkeren in steekvakken zoals in parkeergarages. Hierbij geeft de bestuurder op een monitor in de wagen aan in welk parkeervlak hij zijn auto wil hebben, zet de automatische transmissie in de P-stand en stapt uit (al is blijven zitten ook een optie). Een druk op de knop van de afstandsbediening zorgt voor de rest: de auto parkeert zichzelf keurig achteruit het parkeervak in.

Hierbij meet de auto het parkeervak op met twee camera’s die zich in de linker- en rechterbuitenspiegels van de wagen bevinden. De auto wordt bij het inparkeren bestuurd door een computer van 2 GHz, die hierbij de videosignalen van deze camera’s analyseert en op basis daarvan de auto netjes het parkeervak inrijdt. Twee camera’s aan de voor- en achterzijde van de auto zorgen er samen met de parkeersensoren voor dat de computer het voertuig tijdig tot stilstand brengt. De auto kan ook weer uitgeparkeerd worden met een druk op de afstandsbediening. De Park Assist Vision maakt het hiermee mogelijk om je Volkswagen te parkeren in een krappe parkeerplaats. De bestuurder kan nu immers al uitstappen voordat de auto geparkeerd wordt.

Het tweede nieuwe systeem van Volkswagen, de Parking Garage Assistent voorkomt ongewenste confrontaties met muren, pilaren en andere geparkeerde auto’s in parkeergarages. Wanneer een auto met dit systeem de parkeergarage inrijdt, dan wordt de omgeving van de auto gescand op obstakels met behulp van parkeersensoren in voor- en achterbumper. Het systeem berekent vervolgens de positie van de auto ten opzichte van de obstakels. Hierdoor is het mogelijk om een botsing met een obstakel te voorspellen rondom de hele wagen en niet alleen aan de voor- en achterzijde van het voertuig, zoals de conventionele parkeersensoren dat nu doen. Niet alleen klinkt er bij een dreigende botsing een waarschuwingssignaal, maar het display in de auto laat ook nog eens zien waar het obstakel zich ten opzichte van de wagen bevindt.

Hoewel beide systemen zich ver in de testfase bevinden, kan Volkswagen nog niet zeggen wanneer de systemen in productie worden genomen. Ook is het nog onbekend in welke Volkswagen-modellen de nieuwe systemen zullen komen.

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je nu aan!