Volvo komt met elektronische bestuurder | Technisch Weekblad
Nieuws

Volvo komt met elektronische bestuurder

In diverse Amerikaanse staten mogen ze al de weg op, maar ook in Europa is er nieuws te melden over zelfrijdende auto’s.

Volvo presenteert volgend jaar namelijk een vérgaande vorm van autonoom rijden. In 2014 moeten modellen in de showrooms staan die het rijden in de file van de bestuurder kunnen overnemen.

Volvo’s ‘fileverkeerassistent’ gaat een flinke stap verder dan bekende technieken als rijbaanassistentie en adaptive cruise control. Hij regelt remmen, optrekken en sturen.

In de praktijk volgt de auto zijn voorganger in het verkeer zoveel mogelijk, neemt hij bochten en wijkt hij uit wanneer er bijvoorbeeld een obstakel op de weg is. Veel van de benodigde techniek en sensoren is momenteel al in de wat duurdere Volvo-modellen aanwezig.

De Zweedse ontwikkelaars hebben de werking beperkt tot rond de vijftig kilometer per uur. De fileverkeerassistent moet voor meer relaxed filerijden zorgen en kan het overnemen bij traag voortsjokken op de grote weg. Dat moet met name ten goede komen aan de veiligheid en het brandstofverbruik.

Thomas Broberg, senior adviseur veiligheidstechniek van Volvo: ‘Het is ideaal voor bijvoorbeeld mensen die dagelijks over lange afstanden woonwerk rijden. Veel verder kunnen we met het autonoom rijden nog niet gaan. In het Europese project SARTRE laten we al ‘treintjes’ van auto’s volautomatisch kort achter elkaar rijden. Technisch kan dat dus al, maar er moeten eerst wettelijke kaders voor komen. Bovendien moet je regelen hoe het met de aansprakelijkheid zit als er iets mis gaat.’

Toch is een boek lezen achter stuurwiel het uiteindelijke doel, zo maakt Volvo duidelijk. Automatisch rijden is veiliger, spaart ruimte op de weg en ‘superslipstreamen’ bespaart tot de helft brandstof. Vooralsnog verkent de fileverkeerassistent de grenzen van de wettelijk toegestane techniek.